Книжата на Nissan Motor Co. поскъпнаха с близо 21%, след като стана ясно, че активистът инвеститор Effissimo Capital Management е придобил дял във финансово затруднения японски автомобилен концерн, съобщава Ройтерс.
В борсов документ концернът разкрива нов акционер – регистрираната на Каймановите острови ECM Master Fund – която е придобила 2,5% дял към края на септември. Според наличната информация ECM е свързана с Effissimo.
Nissan заяви, че оценява всички "съществуващи и нови акционери, които подкрепят и вярват в бъдещия потенциал на Nissan".
Миналата седмица концернът обяви план за съкращаване на 9 хил. работни места и 20% от глобалния си производствен капацитет на фона на спада в продажбите в Китай и САЩ, понижавайки своята перспектива за годишната печалба със 70%.
Цената на акциите на Nissan достигна четиригодишно дъно в петък (8 ноември) след представяне на последния финансов отчет. Книжата приключиха редовната търговия във вторник с ценови ръст от 12,8% до 415,8 йени.
Активността на акционерите набра скорост в Япония, където международни и местни инвеститори изискват от фирмите да подобрят корпоративното управление и разпределението на капитала, подпомогнати и от насоките на регулаторите.
През последните месеци Nissan преработва своята глобална стратегия след преструктурирането на алианса с Renault, което приключи миналата година. Част от това е и решението, обявено през лятото, за свиване с една трета на производството в най-големия завод на Nissan в Япония.
Компанията заяви през март, че ще пусне 30 нови модела през следващите три години и се стреми да увеличи глобалните си продажби с 1 милион автомобила, като същевременно намали разходите, за да подобри рентабилността.
През 2023 г. производителят продаде около 3,4 милиона автомобила в световен мащаб, което е с 5% повече спрямо предходната година.
През август Nissan засили връзките с Honda, като двете компании се споразумяха да си сътрудничат при разработването на софтуер, батерии и други технологии, свързани с електрическите превозни средства, за да спестят разходи и да се конкурират по-успешно на пазари като Китай, където продажбите падат.
Японските производители на автомобили губят дял в Китай поради растящата популярност на електрическите превозни средства, произведени от BYD Co. и други местни марки, които превземат премиум сегмента. Само през юни продажбите на Honda и Nissan в Китай са спаднали съответно с около 40% и 27% след спирането на някои от техните местни заводи. По-рано през годината Honda реши да намали производството на бензинови автомобили с 19% в страната. Mitsubishi Motors излезе от Китай миналата година.