IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Китай завежда дело срещу ЕС заради митата върху електромобилите

Пекин отвръща на удара, обръщайки се към Световната търговска организация

16:10 | 04.11.24 г. 6
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Китай се е обърнал към Световната търговска организация (СТО), завеждайки дело срещу окончателните мита на Европейския съюз (ЕС) върху вноса на произведените в азиатската страна електрически превозни средства, съобщава Politico.

Миналата седмица Пекин заплаши да ескалира търговското напрежение с блока, обръщайки се към СТО, след като ЕС финализира решението си да наложи допълнителни мита от 8% до 35% върху китайските електромобили. Налозите бяха наложени, след като едногодишно разследване на Европейската комисия (ЕК) установи, че китайските производители на автомобили са се възползвали от несправедливи държавни субсидии.

Китайското министерство на търговията каза от своя страна, че „за да защити интересите на индустрията за електрически превозни средства и глобалното сътрудничество за зелена трансформация, Китай реши да заведе дело срещу окончателните антисубсидийни мерки на ЕС“.

Служител на СТО потвърди, че жалбата е била подадена.

„Сега можем да потвърдим, че е получено искане от Китай за консултации с ЕС относно окончателните изравнителни мита на ЕС върху електрическите превозни средства“, посочва служителят.

Това обхваща окончателните мерки на ЕС, неговото разследване и временните мерки, които бяха предмет на предишен спор, започнат от Китай на 9 август.

Делото в СТО е последният залп в ескалиращото търговско напрежение между Пекин и Брюксел. Междувременно се очаква ЕС незабавно да изпрати екип за преговори в Китай в опит да се намери компромис с Пекин, според който производителите ще поемат ангажименти за минимални цени.

Китай иска консултации с ЕС, първата стъпка във всяко уреждане на спорове в рамките на СТО, които ще продължат 60 дни, преди да бъде съставена група, която да се произнесе по спора. Най-висшият апелативен орган на СТО обаче не работи поради липса на съдии, причинена от отдръпването на САЩ от организацията при президентството на Доналд Тръмп.

Въпреки това Китай и ЕС могат да уредят своя казус чрез механизма за „многостранна временна договореност за арбитраж при обжалване“ (MPIA), в който и двете страни членуват.

Подчертавайки ефектите от митата, последните данни за пазара на електромобили в Европа показват, че китайските марки губят позиции за трети пореден месец през септември. Делът им на европейския пазар се свива до 8,5% през месеца от 9,6 на сто през август, изчислява Dataforce.

Всички електромобили, произведени в Китай, са обект на наказателните мита заради несправедливото държавно субсидиране от страна на Пекин. Тези налози засягат и редица европейски компании, които изграждат част от своите електромобили в Китай за европейски внос.

Големите европейски производители се противопоставиха на търговските бариери, като Германия беше една от петте държави, които гласуваха против митата по-рано този месец.

Въпреки че Китай заплаши да отмъсти, министерство на търговията изрази надежда за приемливо решение отвъд митата. Ако това не стане, контрамерките могат да започнат още през ноември. Резултатът от президентските избори в САЩ също може да повлияе на дебатите относно протекционизма в бъдеще.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:10 | 04.11.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

5
rate up comment 3 rate down comment 19
khao
преди 2 седмици
До: evlogi да допълня, като беше Бркзита, пак ги говорехте тия.... че Енглизите ще напраявт добра сделка щото ЕК/ЕС са гола вода и тнт, еми не успяха... компромиси нямаше!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 20
khao
преди 2 седмици
До: evlogi Не е за това. Колкото и да ти се иска, не са чак такива идиииоти колкото се опитваш да ги изкараш! С пропагандна цел е, да се изпишат 200-300 статии, да се упражняват местните политкомисари и след това ще видим дали е поникнало цветето на съмнението... и после ще си отеглят иска!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 22
гъбко
преди 2 седмици
Съмнявам се, че ще има европейски автомобилен производител, който да се противопоставя на митата в момента, при текущите данни от пазара. А те са, европейските марки къртят зъбките на поднебесните. Докато се помотват две-три години с разследване и консултации, тук ще наберем необходимата ни инерция и ще прецакаме разполагането на китайците. Освен Орбан де, той обича да стои на четири крака.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 25 rate down comment 2
evlogi
преди 2 седмици
Интересен факт за размисъл е, че въпреки,че митата на САЩ са много по-високи, делото е срещу ЕС .Дали не е защото знаят,че в ЕК са събрани внушителна група идi0ти и повърхностни чиновници, които са лесно податливи на сплашване и натиск, включително от късогледи местни правителства като германското?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 23
khao
преди 2 седмици
Сега стана ясно, защо я пуснахте оная хумореска от сутринта :):) но само пред Ленинградския арбитраж или Народния съд, имат шанс, да се пробват там! :D:D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още