Италианският премиер Джорджа Мелони планира да намали с около 4,6 млрд. евро средствата, заделени за подкрепа на автомобилната индустрия в страната между 2025 г. и 2030 г., става ясно от текст в проектобюджета за следващата година, видян от Ройтерс.
Ходът се подготвя на фона на глобалното забавяне при продажбите на електрически превозни средства, породено отчасти от различните политики за зелени стимули, което принуди производителите на автомобили, включително компанията майка на италианската марка Fiat – Stellantis, да коригират плановете си за електрификация.
Свиването на средствата в бюджета на Италия за 2025 г. „е неприемлива изненада, която явно противоречи на важната работа, с която правителството се ангажира пред Европейския съюз (ЕС) в полза на сектора за подобряване на регулирането“, изтъква лобистката група ANFIA.
„На фона на множеството проблеми, включително прехода към електромобили, слабото пазарно търсене в Европа и намаляващото производство в Италия, това не подкрепя доверието“, изтъква управляващият директор на групата Джанмарко Джорда, цитиран от Ройтерс.
През 2022 г. правителството, ръководено от предшественика на Мелони Марио Драги, отдели 8,7 млрд. евро до 2030 г. в подкрепа на автомобилния си сектор.
Но бюджетът, представен по-рано този месец от министъра на икономиката Джанкарло Джорджети, показва, че правителството иска да отклони 4,6 млрд. евро от оставащите 5,8 млрд. до 2030 г. за финансиране на други мерки.
Съгласно законопроекта, който трябва да бъде одобрен от двете камари на парламента до края на декември и следователно все още подлежи на промени, по-голямата част от съкращенията са концентрирани между 2028 г. и 2030 г. - период, в който средствата достигат около 2,4 млрд. евро.
Опозиционната Демократична партия (ДП) се възползва от това, за да призове за оставката на министъра на индустрията Адолфо Урсо.
„Урсо, който дори не разбра, че Джорджети не му е дал пространство за маневриране, показва, че не се справя със задачата“, изтъква депутатът от ДП Винисио Пелуфо.
Министърът заяви по-рано, че се е ангажирал да гарантира, че веригата на доставки на автомобили разполага с необходимите инструменти, за да се изправи пред предизвикателството на зеления преход.
„Всички ресурси ще се насочат към инвестиции в производството с акцент върху компонентите, което е истинската сила на Италия“, подчертава Урсо.
Новината за свиването на държавната подкрепа може да подхрани допълнително напрежението между Рим и Stellantis, която е единственият голям автомобилен производител в Италия.
Правителството критикува групата за спада на производството в Италия и за преместването на капацитета ѝ в други страни, предлагайки модели на традиционните местни Fiat, Lancia и Alfa Romeo, изградени в чужди фабрики.
От своя страна, Stellantis казва, че целта, която обсъжда с правителството, за увеличаване на италианското производство отново до един милион превозни средства, също зависи от държавната подкрепа, включително от стимулите за продажби.
По време на изслушване в италианския парламент по-рано този месец главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес посочи, че Италия е отделила много по-малко средства от други големи европейски икономики в подкрепа на автомобилната индустрия.
Подчертавайки предизвикателствата, пред които е изправен секторът, най-големият производител на автомобили в Европа по пазарен дял Volkswagen обяви планове за затваряне на поне три фабрики в Германия, съпроводено от съкращаване на десетки хиляди служители.
преди 1 ден Хаха! Да поясня малко, гледам разбирачи бол, освен дежурният дришшшльо Педро скъзито. Таз руса главица не може да усвои 192млрд евра от планът за възстановяване. Лъвският пай от 672млрд ,го отделиха на Италия, за да се засили икономиката й! Тя ремонтира фасади и стадиони. Досега са усвоили 23млрд. Сменят седалки и засажда дървета. Най-вероятно ще ги изгубят! Толкова си могат крайно десните и крайно левите нефели. Тва е реалността! Гледам Педро е заседнАл на зименса със скъзита и друса минуси! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 ден Както и е много важно, за европееца, както виждам вече и за Българина, да си сменя колата на 2 години, т.к. яко е вързал двата края и харчи като обезумял, пък и за 3000 евро квадрата.5 пари не давам за автомобилните фабрики, евала на Мелонито..кога ще имаме и ние държавник с такива топки..майко България..На нас само Лилд да ни тропне и се наакваме в адреналин яко. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 ден Това е много добра новина. Малко започват да стават досадни с тези автомобили. В България половината хора работят в автосервизи или застрахователни дружества. Голяма работа е да перфорираш стикери за ГО, допринасяш много за икономиката. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 ден До: тиквеникатошко007 До 2030г в БГ ще бъдат затворени минимум 1000 бензиностанции (от около 5000 работещи в момента) точно поради навлизането на електрички у нас. Това се случва в същият мащаб и в ЕС. Затварят се рафинерии и бензиностанции. Виеш по заръка на митрофанова гнъс пропагандна ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 ден До: Tikva007 "....някой трябва да ражда европейци" Тоя някой няма да си ти, така че спри с опитите че омаза всичко! :D:D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 ден От #1: Едва ли съм само аз с усещането, че няколко от бившите топ-бизнес медии, наричащи се днес *либерални*, запачват и завършват деня със съдбата на електромобилите, като че ли бъдещият живот на човечеството ще се случва в тях. Всъщност, някои може и точно това да искат, като нашата ташка фон Мюнхаузен, но скоро ще им бъде отнет микрофона и ще трябва да захапят друго нещо - отново чуждо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 ден *Италианският премиер Джорджа Мелони планира да намали с около 4,6 млрд. евро средствата, заделени за подкрепа на автомобилната индустрия в страната* - Мелони и гласът на разума се опитват да кажат, че в гмежжта от зелено-талибански вой и джендърна вакханалия се забрави, че Европа има и други задачи, освен електрокари, ВЕИ и безполова любов - някой трябва да ражда европейци, да им осигури здравеопазване, образование, съвременна среда и условия за реализация, а всичко това също е много скъпо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар