Американският автомобилен производител Ford Motor Co. очаква да достигне долния край на прогнозата си за целогодишната печалба под натиска на ценовата война в сектора, която засяга рентабилността му, съобщава Ройтерс.
Концернът сега предвижда да отчете до около 10 млрд. долара печалба преди лихви и данъци за тази година, което е спад спрямо предишния диапазон от 10 до 12 млрд. долара.
„Без съмнение има глобална ценова война и тя се подхранва от свръхкапацитета, потока от нови електромобилни марки и огромния натиск за изпълнение на правителствените цели (за емисиите)“, изтъкна главният изпълнителен директор Джим Фарли по време на разговор с анализатори.
Съперникът на Ford в САЩ, General Motors, надмина очакванията на Wall Street, когато миналата седмица представи своя тримесечен отчет и обяви, че печалбата през следващата година ще бъде подобна на резултата от 2024 г.
Ford се сблъсква с високи гаранционни разходи и проблеми с веригата на доставки, задълбочени от скорошните урагани, посочва главният финансов директор Джон Лоулър, цитиран от Ройтерс.
Печалбата за третото тримесечие обаче спада с по-малко от очакваното. Компанията записа нетна печалба от 900 млн. долара, което е 22 цента на акция спрямо 30 цента на акция за същия период на 2023 г.
Резултатите са засегнати от такса от 1 млрд. долара, която беше поета за отмяна на производството на триредовия електрически SUV през август.
„Ford и други местни производители на автомобили се сблъскват със затруднения от все още високите лихвени проценти и нивата на запасите, които са доста над средните, което води до увеличаване на стимулите и други мерки, които изяждат маржове“, коментира анализаторът на CFRA Research Гарет Нелсън.
На коригирана база Ford отчита тримесечна печалба от 49 цента на акция, което е повече от очакваните от анализатори 47 цента.
Търговският отдел и звеното за двигатели с вътрешно горене на Ford отчетоха комбинирана печалба от около 3,4 млрд. долара, компенсирайки донякъде загубата на електромобилния бизнес.
Запасите на компанията остават по-високи от целевия диапазон.
Фарли трябваше да вземе някои трудни решения относно гамата електрически превозни средства на компанията, която се конкурира с моделите на Tesla и с тези на разширяващите се в глобален мащаб китайски марки.
Ford отмени производството на дългоочаквания триредов електромобил, заявявайки, че превозното средство не може да бъде печелившо в момента.
Ръководителите на компанията казват, че новите превозни средства трябва да бъдат печеливши в рамките на 12 месеца след пускането им на пазара, за да бъде устойчив бизнесът с електромобили.
Електрически превозни средства
Ford, единствената голяма автомобилна компания от САЩ, която отчита представянето на своя бизнес с електромобили, е изправена пред загуба от около 5 млрд. долара от продажбите на електрически модели за годината. Звеното записа загуба от 1,2 млрд. долара за третото тримесечие, като от началото на годината негативният резултат достига 3,7 млрд. долара.
Компанията заяви, че е направила подобрения при разходите на стойност близо 1 млрд. долара на годишна база, но това е до голяма степен компенсирано от ценовия натиск в цялата индустрия.
Лоулър казва, че ценовият натиск върху електромобилите ще остане силен поне до 2026 г., тъй като производителите се стремят да пускат повече модели на пазара.
„Това ще бъде много конкурентен пазар и трябва да сме подготвени“, изтъква Лоулър пред журналисти при представянето на отчета.
Ford запазва очакванията си да намали с 2 млрд. долара годишните разходи до края на 2024 г., тъй като компанията иска да компенсира на по-високите разходи за труд след ново споразумение с профсъюза United Auto Workers от миналата година.