Китайският интернет гигант Baidu се стреми да разшири своята услуга за превоз с роботаксита отвъд граница в опит да затвърди технологичното предимство на Китай на пазара, съобщава Wall Street Journal.
Базираната в Пекин компания се надява да тества и разположи своите роботаксита от услугата Apollo Go на редица нови локации, включително Хонконг, Сингапур и страните от Близкия изток, разкриват запознати с плановете източници.
В момента Baidu обсъжда своите планове с компании и регулатори в тези региони, добавят те.
Представител на Apollo Go заяви, че услугата възнамерява да представи нова версия на своята платформа за автономен транспорт, наречена Apollo 10.0, която е разработена за потребителите по света.
Китайските и американски компании искат да достигнат търговско ниво на експлоатация на своите роботаксита и други автономни технологии, залагайки на услуги за мобилност и софтуер за подобен тип коли, насочени към потребителите.
Геополитическите сътресения обаче помрачават по-широкото разполагане на роботакситата в определени региони. Министерството на търговията на САЩ предложи през септември да се забранят китайския софтуер и хардуер в свързаните автомобили, движещи се по американските пътища поради опасения за националната сигурност. Междувременно Китай също следи внимателно за събирането и обработката на данни от автомобилите по своите пътища.
По-широката автомобилна индустрия и технологичните стартъпи, както и анализаторите, очакват по-късно тази седмица Tesla Inc. да представи своето роботакси, след като проектът претърпя множество забавяния. Отделно, в Китай американският концерн очаква да си издейства разрешително от властите за въвеждане на по-модерна система за подпомагане на водача, която за момента е налична само в САЩ. Това вероятно ще стане през първото тримесечие на 2025 г.
Baidu и други китайски компании вече развиват услуга за превоз с роботаксита в редица градове в азиатската страна. Apollo Go обяви през август, че развива дейност с повече от 400 роботаксита в Ухан, Централен Китай, където се намира най-големият ѝ автопарк в страната.
През тримесечието април-юни компанията е осъществила близо 900 000 превоза в рамките на Китай.
Друга китайска компания, Pony.ai, подкрепена от Toyota Motor Corp. и саудитския фонд NEOM Investment Fund, очаква да въведе своята технология за автономно шофиране в Южна Корея, Европа и Близкия изток. Стартъпът сключи партньорство с таксиметров оператор в Сингапур за разполагане на роботаксита.
Китайската WeRide, където инвеститор е Nissan Motor Co., си осигури разрешително за полеви тестове на своите автономни коли в четири страни, включително в САЩ. Компанията си сътрудничи с Uber при оперирането на роботаксита в Обединените арабски емирства (ОАЕ) и е започнала търговска услуга с автономни автобуси в Сингапур.
WeRide планира да реализира първично публично предлагане (IPO) в САЩ, но отложи листването заради новите забрани от Министерството на търговията, насочени към китайските компании.
През последните месеци китайските оператори на роботаксита предлагат ценови отстъпки на своите клиенти, за да победят конкуренцията в лицето на традиционните таксиметрови услуги, което предизвика протести на последните на редица места.
Baidu, най-големият китайски оператор на онлайн търсачки, търси нови двигатели на растеж в сфери като автономните технологии, изкуствения интелект и облачните изчислителни услуги, докато основният му бизнес отчита забавяне през последните години.