Германският автомобилен производител Volkswagen AG понижи прогнозата за представянето си за втори път тази година, предупреждавайки, че намаляващото търсене ще подкопае рентабилността му. Това се случва на фона на сблъсък с профсъюзите за евентуални съкращения на работни места и безпрецедентно затваряне на заводи.
Volkswagen съобщи, че вече очаква оперативен марж от 5,6%, съобщи Bloomberg. Това е по-малко от прогнозата за 7%, направена през юли, когато VW предварително понижи очакванията си, отчасти поради очакваните разходи от затварянето на завода на Audi в Белгия.
Нетният паричен поток в автомобилното подразделение сега се очаква да бъде по-малък от половината от нивото, което компанията беше предвидила.
И трите големи германски автомобилни производителя - Volkswagen, Mercedes-Benz Group и BMW - вече отправиха предупреждения за печалбите си този месец. Всеки от тях е засегнат от забавянето на продажбите в Китай, където купувачите се въздържат заради задълбочаващата се криза в сектора на недвижимите имоти.
Нарастващата конкуренция при електрическите превозни средства води до големи отстъпки и свиване на маржовете, докато намаляващото доверие на потребителите свива търсенето на автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Намаляването на прогнозата на Volkswagen увеличава предизвикателствата пред главния изпълнителен директор Оливер Блуме, който предупреди, че разходите в Германия са твърде високи, тъй като растежът на пазара на електромобили се забавя, а китайските производители навлизат в Европа.
За първи път в историята си компанията обмисля затваряне на заводи в Германия и се отказва от поетите от десетилетия ангажименти за сигурност на работни места, тъй като се опитва да стане по-конкурентоспособна. Ръководството посочи, че има излишен капацитет, равен на около два автомобилни завода, което го изправя пред конфликт с влиятелните в страната профсъюзи.
"Новината подкрепя аргументите на марката VW за закриване на свръхкапацитета в Германия", коментира анализаторът на Bloomberg Intelligence Джакомо Регелин. "Както и при Mercedes, очакваме да последват нови предупреждения за печалбата."
Сега VW очаква нетният паричен поток в автомобилното подразделение да достигне около 2 млрд. евро, значително по-малко от предишните 4,5 млрд. евро, отчасти поради дейностите по сливания и придобивания, включително партньорството с Rivian Automotive Inc. в областта на технологиите за електрически превозни средства.
Volkswagen заяви, че едноименната марка леки автомобили и подразделението за търговски превозни средства се представят по-слабо от очакванията. Компанията посочи допълнителни рискове за своята група за производство на високообемни автомобили, в която влизат също Skoda и Seat, позовавайки се на "влошаване на макроикономическата среда."
Глобалните доставки на компанията ще намалеят до около 9 млн. единици през тази година от 9,24 млн. през 2023 г., заяви VW в петък. Преди това автомобилният производител беше прогнозирал увеличение от 3%.
По-рано този месец конкурентът BMW предупреди, че приходите му за 2024 г. ще бъдат значително по-ниски от тези преди година, след като дефектна спирачна система на доставчика Continental AG предизвика изтегляне от пазара и спиране на доставките на около 1,5 млн. автомобила. Прогнозата на компанията е, че оперативният марж на автомобилопроизводството ще бъде едва 6% в сравнение с предишния минимум от 8%.
Mercedes-Benz също отправи свое предупреждение, тъй като свиването в Китай навреди на продажбите на най-скъпите ѝ модели като седаните S-Class и Maybach. Коригираната възвръщаемост през тази година ще бъде между 7,5% и 8,5% в сравнение с по-ранната прогноза за цели 11%, а печалбата преди лихви и данъци ще бъде "значително по-ниска" от нивото от предходната година, заяви автомобилният производител миналата седмица.