Министърът на търговията на Китай Уан Уънтао ще посети Европа през следващите дни за дискусии относно антисубсидийното дело на Европейския съюз (ЕС) срещу произведените в Китай електрически превозни средства, тъй като предстои гласуване за издигане на по-високи митнически бариери срещу китайския внос, съобщава Bloomberg.
Уан ще разговаря с заместник-председателя на Европейската комисия и комисар по въпросите за търговията Валдис Домбровскис на 19 септември, разкри говорител на китайското министерство на редовна пресконференция.
Новината за пътуването на Уан в Европа следва посещението на испанския премиер Педро Санчес в Китай по-рано тази седмица, където той неочаквано каза, че ЕС трябва да преразгледа позицията си относно митата срещу изгражданите в Китай електромобили.
Европейската комисия (ЕК), която следи търговските политики на ЕС, се готви да предложи окончателни мита до 35,3% върху електромобилите, произведени в Китай, в допълнение към стандартните 10% мита за внос на автомобили в ЕС.
Предложените окончателни мита ще бъдат предмет на гласуване от 27-те страни членки на ЕС. Те ще бъдат въведени до края на октомври, освен ако квалифицираното мнозинство от 15 държави, представляващи 65% от населението на ЕС, не гласува против налозите.
„Нямаме нужда от нова търговска война“, посочи Санчес в Китай по-рано тази седмица. „Ако питате мен, трябва да преразгледаме позицията си“, категоричен е той.
Досега Испания беше един от най-големите поддръжници на митата на ЕС върху произведените в Китай електромобили.
Коментарите на Санчес отразяват "рационалното и обективно мислене" от негова страна, посочи в четвъртък Мао Нин, говорител на китайското външно министерство.
„(Китай се надява, че ЕС) ще работи с китайската страна за справяне с търканията по икономически и търговски въпроси чрез диалог и преговори, така че да насърчи здравословното и стабилно развитие на икономическите и търговски отношения между Китай и ЕС“, изтъкна тя по време на пресконференция.
Новите търговски бариери на ЕС срещу електрическите превозни средства от Китай, чийто размер ще зависи от производителя, несъмнено ще окажат значително влияние върху вноса на китайски автомобили в европейския пазар. Тези мита ще повишат цените на китайските електрически превозни средства в Европа, което ще се отрази на тяхната конкурентоспособност в сравнение с европейските и други международни марки. За лидера на китайския пазар BYD, чиито модели ще бъдат подложени на по-ниски налози от 17%, и други производители, включително Volkswagen и BMW, въздействието може да е по-ограничено, но те също ще бъдат изправени пред по-високи разходи.
ЕС оправдава тези мита, като казва, че те са необходими за „неутрализиране“ на пазарното изкривяване, свързано с държавните субсидии на Пекин, и за компенсиране на конкурентните предимства, създадени от тази помощ. Китай, от друга страна, категорично отхвърля това оправдание и приема митата като неоправдана търговска бариера.
В обобщение може да се каже, че наказателните мита на ЕС върху вноса на китайски автомобили ще повишат цените и по този начин ще повлияят на конкурентоспособността на китайските марки на европейския пазар. Това може да доведе до промяна на пазара, въпреки че точният резултат все още не е сигурен.