Подкрепената от Uber Technologies Inc. Lime навлиза на пазара в Япония, където базираният в Сан Франциско стартъп за електрически двуколесни превозни средства ще се изправи срещу местния конкурент Luup KK, съобщава Bloomberg.
Lime, който работи с глобален автопарк от около 200 хил. електрически велосипеди и тротинетки, в понеделник стартира своята услуга в някои от най-гъсто населените квартали на Токио - Шибуя, Шинджуку, Мегуро и Сетагая. Сега компанията разполага с около 200 електрически двуколесни превозни средства и повече от 40 станции за презареждане.
Базираната в Токио Luup, която контролира повече от 90% от вътрешния пазар по отношение на пробега, управлява 9100 зарядни устройства.
„Започваме с малко“, коментира главният изпълнителен директор на Lime Уейн Тин в интервю за Bloomberg. „Искаме да растем бавно да спечелим доверието на местните регулатори и градските власти“.
Навлизането на Lime в Япония е поредният знак за по-бавното приемане на споделената мобилност в островната страна, отчасти заради търканията, продължили години, между Luup и регулаторите, местните власти и полицията.
Пазарът на електрически двуколесни превозни средства в Япония се разширява за разлика от забавянето на други места, тъй като градовете налагат по-строги ограничения или категорични забрани заради изоставени тротинетки и велосипеди, които задръстват движението по тротоарите.
Правителството на Япония, което в продължение на години блокираше подобни на Uber и Airbnb Inc. услуги, се забави с предоставянето на разрешение за споделени пътувания с двуколесни превозни средства с батерии. Вместо това то създава правила, изискващи от водачите да паркират на определени места, където има станции за зареждане, и да спазват местните правила за движение, включително ограниченията за по-ниска скорост по тротоарите.
След като тези ограничения бяха въведени, миналата година беше приет и нов закон за движението по пътищата, премахващ изискванията за каска и лиценз за потребителите на електрически тротинетки, с което отпадна основна пречка пред растежа на този сектор.
За да изпълни разпоредбите, Lime преговаря с местни правителствени служители и партньори за създаване на станции - задача, която отне 6 до 12 месеца. Компанията също така модифицира своите превозни средства, добавяйки мигачи, като същевременно инсталира опция за по-бавен режими на движение с шест километра в час, и скъсяване на дължината на кормилото.
Но ясната индустриална рамка на страната се оказа големият стимул за навлизане, разкрива говорител на компанията, която се оттегли от Южна Корея през 2022 г. Липсата на регулаторна яснота в тази страна отвори врати за съперници и произтичащата от това конкуренция изяде маржовете, посочва Тин.
„Последното нещо, което искаме да направим, е да растем твърде бързо и да ви накараме да се почувствате неудобно“, добавя Тин, отбелязвайки, че паркът на Lime включва и седящи тротинетки. „Нашето намерение, с течение на времето, е да се развиваме в целия градски район на Токио и потенциално дори да разгледаме по-широки възможности за страната“.
Lime, в която Uber притежава приблизително дял от 29% към края на миналата година, се разраства, въпреки че конкурентите ѝ в САЩ се борят с финансови предизвикателства, тъй като лихвите се покачват, а инвестициите в рисков капитал пресъхват.
Оценката на Lime беше около 510 млн. долара през 2020 г., когато Uber ръководи инвестиционен кръг от 170 млн. долара, припомня Bloomberg. Тази цифра „изглежда не е актуална“, посочва Тин, добавяйки, че оттогава Lime е постигнала рентабилност. Компанията отчете коригирана печалба преди лихви, данъци, обезценка и амортизация от над 90 млн. долара през 2023 г.
„Бихме искали да бъдем основен транспортен продукт за японците през следващите години“, разкрива още Тин.