Honda Motor Co. и Nissan Motor Co. се споразумяха да си сътрудничат при разработването на софтуер, батерии и други технологии, свързани с електрическите превозни средства, за да спестят разходи и да се конкурират по-успешно на пазари като Китай, където продажбите падат, съобщава Bloomberg.
Mitsubishi Motors Corp., която вече има връзки с Nissan чрез алианса, в който участва и френската група Renault SA, ще се присъедини към по-широкото стратегическо партньорство с дуото.
Попитан дали се водят преговори за капиталов съюз между Honda и Nissan, президентът на Honda Тошихиро Мибе каза: „Все още не сме обсъждали капиталов съюз, но не отхвърляме възможността“.
Партньорството, насочено към споделяне на разходите чрез съвместно развитие, изправя триото срещу Toyota Motor Corp., която е изградила консорциум чрез дялове в Subaru Corp., Suzuki Motor Corp. и Mazda Motor Corp.
Мерките, предприети от Nissan за изграждане на по-близки отношения с Honda, следват решението на концерна от началото на 2023 г. да преразгледа съюза си с Renault SA, на който беше нанесен тежък удар след ареста на бившия президент Карлос Гон през 2018 г.
„Въпреки че имаме различни култури, ние споделяме едни и същи предизвикателства“, посочва главният изпълнителен директор на Nissan Макото Учида на пресконференция с Мибе. „Нашата ключова област на сътрудничество ще бъде софтуерът“, добавя той.
Японските производители на автомобили губят дял в Китай поради растящата популярност на електрическите превозни средства, произведени от BYD Co. и други местни марки, които превземат премиум сегмента. Само през юни продажбите на Honda и Nissan в Китай са спаднали съответно с около 40% и 27% след спирането на някои от техните местни заводи. Миналата седмица Honda реши да намали производството на бензинови автомобили с 19% в страната. Mitsubishi Motors излезе от Китай миналата година.
„Honda и Nissan изпитват проблеми в Китай и ще трябва да произвеждат повече електромобили, за да могат да останат там“, коментира Тацуо Йошида, старши автомобилен анализатор в Bloomberg Intelligence. Следователно съюзът „има своята логика“, добавя той.
Батериите и електрическите двигатели ще се нуждаят от големи инвестиции, така че производителите на автомобили решиха да си сътрудничат в тези области, за да осигурят възвръщаемост на ресурсите, изтъква Учида.
Взети заедно, Honda, Nissan и Mitsubishi са продали около 4 млн. превозни средства в световен мащаб през първите шест месеца до юни, в сравнение с 5,2 млн. автомобила за Toyota.
По-задълбоченото партньорство между Honda и Nissan ще им позволи да се възползват взаимно от силните си страни, включително от внедряването на различни опции на задвижване. Това също ще помогне да се покрият огромните разходи за навигиране при по-широката тенденция към автоматизация.
Nissan се свърза с Renault през 1999 г., когато френският автомобилен производител направи спасителна финансова инжекция в компанията. Автомобилните концерни страдаха с години от неравномерно разпределение на дяловете един в друг и сега са в процес на изравняване на техните кръстосани дялови участия. Mitsubishi се присъедини към алианса през 2016 г., когато Nissan инвестира в по-малкия си японски съперник, като в момента притежава около една трета от него.
Nissan, Honda и Mitsubishi бавно напредват в производството на софтуерно дефинирани превозни средства, както са известни в Япония, или автомобили, базирани на напреднали технологии.
„Има промяна в нагласата на правителството и автомобилните производители, че Япония няма да спечели, ако настоящата ситуация се задържи“, посочва Такеру Ито, директор в агенцията за цифрова трансформация на мобилността към Министерството на икономиката, търговията и промишлеността.