Печалбата на Toyota Motor Corp. расте през последното фискално тримесечие, след като слабата йена и силното търсене в Северна Америка подкрепиха приходите от продажби за японския автомобилен концерн, пише Bloomberg.
Оперативната печалба на Toyota достига 1,31 трлн. йени (8,7 млрд. долара) за периода април-юни, което е със 17% повече от резултата преди година. Това е до голяма степен в съответствие с оценките на анализатори за печалба от 1,32 трлн. йени.
Най-големият производител на автомобили в света по пазарен дял запази перспективите си за оперативната печалба за фискалната година при 4,3 трлн. йени.
Хибридите продължават да се продават добре в Северна Америка, компенсирайки слабото търсене на автомобили Toyota в Япония и Китай. В същото време по-слабата йена помага за увеличаване на приходите на автомобилния производител.
Въпреки продължаващите сътресения около правителственото разследване, което установи, че седем от моделите на Toyota не са били правилно сертифицирани за масово производство, анализаторите все още предвиждат компанията да отчете рекордна печалба тази година от 5,3 трлн. йени.
„Тримесечните резултати не бяха изненада, но се очакваше Toyota да повиши прогнозата си за цялата година“, коментира старши автомобилният анализатор на Bloomberg Intelligence Тацуо Йошида. „Зависи от резултатите през второто тримесечие, но има голяма вероятност те да бъдат преразгледани през първата половина на фискалната година“, добавя той.
Приходите на Toyota за последното тримесечие са нараснали с 12% до 11,8 трлн. йени. За фискалната година Toyota запази перспективата за приходите непроменена - 46 трлн. йени.
По-рано тази седмица Toyota получи правителствена заповед за корекция, след като разследване установи, че седем от нейните модела автомобили не са били правилно сертифицирани за масово производство. Четири от седемте модела в момента се произвеждат, докато шест от тях се изнасят зад граница.
Министерството на транспорта на Япония каза, че се е свързало със съответните регулатори в тези страни, за да проверят безопасността на превозните средства.
Въпреки че се вижда, че компанията поддържа курс към целите за печалбата, има признаци на основна слабост. Глобалните продажби на автомобилния производител падат с 4,7% до 5,2 млн. броя през първите шест месеца на 2024 г., най-вече в Япония и Китай. Това се дължи до голяма степен на сервизните акции, засягащи хибрида Prius и други модели, както и на интензивната конкуренция от страна на производителите на електромобили като китайската BYD Co.
Toyota се ангажира да продава 1,5 млн. електромобила годишно до 2026 г. и 3,5 млн. броя до 2030 г. Попитана дали неотдавнашното възстановяване на търсенето на хибриди може да гарантира или оправдае промяна в стратегията, Toyota казва, че няма такива планове в момента.
„В сравнение с миналата година сега ситуацията е напълно различна“, коментира пред журналисти Масахиро Ямамото, директор на счетоводния отдел в групата. „Не знаем как ще изглеждат нещата след една година“.
Председателят на групата Акио Тойода междувременно отчита рекорден спад в подкрепата от страна на инвеститорите за втора година, подчертавайки опасността да изгуби своето място в директорския борд.
Някои акционери активисти изразиха опасенията си относно неговото лидерство и колебанието на компанията да приеме електромобилите, което според тях е причинило изоставането ѝ спрямо BYD и американската Tesla.
Междувременно автомобилният производител, неговите финансови партньори и големи инвеститори се оттеглиха от кръстосаните дялови участия на фона на стремежа на правителството на Япония да разхлаби или премахне случайните бизнес връзки и да поднови конкуренцията след скандала с фиксиране на цени преди години.
Toyota наскоро обяви плановете си да изкупи обратно акции на стойност 806,8 млрд. йени (5,2 млрд. долара) от няколко големи банки и застрахователи. Това е част от план за обратно изкупуване на стойност 1 трлн. йени, обявен през май.