Volvo Cars понижи прогнозата си за продажбите на дребно за цялата година, обвинявайки европейските мита върху електрическите автомобили, произведени в Китай, които ще засегнат един от ключовите електрически модели на шведския автомобилен производител, докато се стреми да прехвърли производството в Белгия, съобщава Ройтерс.
Въпреки че отчете по-добри от очакваните резултати за второто тримесечие, които изпратиха цената на акциите на компанията нагоре с над 6% около 17 ч. българско време, Volvo понижи прогнозата си за ръста на продажбите за тази година до 12%-15% от 15% преди това.
„Ръководим се от митата“, изтъква главният изпълнителен директор Джим Роуън пред Ройтерс. „Това е краткосрочен проблем за нас, но е проблем и просто ще трябва да се справим с него“.
Роуън каза, че макар Volvo все още да се надява на 15% ръст, сега си осигурява диапазон предвид несигурността.
„Искахме да поставим долна граница на това, за да могат пазарите да кажат, че все още ще растем, но има някои насрещни ветрове“, добавя той.
По-рано този месец ЕС обяви временни мита до 37,6% върху вноса на електромобили, произведени в Китай, заявявайки, че въпросните превозни средства са се възползвали от несправедливи субсидии – обвинение, което Пекин отхвърля.
Volvo е мажоритарна собственост на китайската Geely и е изправена пред митнически налози от 19,9% за своя изцяло електрически EX30, произведен в Китай.
Роуън казва, че шведският автомобилен производител е изправен пред мита, които ще продължат „минимум шест месеца“, докато компаняита не премести производството на EX30 в Белгия, като изграждането на модела там се очаква да започне в началото на следващата година.
Volvo посочва, че основното увеличаване на производството на EX30 в завода в Гент се очаква през втората половина на 2025 г.
Анализаторите на Bernstein изтъкват в бележка до клиенти, че новите насоки за продажбите са „разумни предвид днешната макроикономическа ситуация“.
Големите производители на автомобили отчитат забавяне на търсенето на електромобили, водено отчасти от липсата на достъпни модели и бавното внедряване на зарядни станции в региона.
Междувременно американските и европейските концерни отчитат силни продажби на хибриди и пускат повече такива модели, за да отговорят на търсенето.
Volvo посочва, че е отбелязал "скромен спад" в поръчките за напълно електрически модели през второто тримесечие, но добавя, че "търсенето на хибридни автомобили остава много силно".
„Ще продължим да инвестираме в тази гама и тези автомобили формират солиден мост за нашите клиенти, които все още не са готови да преминат към пълна електрификация“, изтъква Роуън пред анализатори в конферентен разговор.
Volvo е произвела 211 900 автомобила през второто тримесечие, повече отколкото е продала на фона на спада в търсенето в Европа.
Оперативната ѝ печалба, която включва и дела на компаняита в Polestar, расте до 8 млрд. крони (758 млн. долара) спрямо 5 млрд. крони за същия период на 2023 г. Това надхвърли 6,7-те милиарда крони, очаквани от анализатори, анкетирани от LSEG.
Роуън посочва, че Volvo възнамерява да спре да обявява своите маржове за електромобили от следващото тримесечие, тъй като това се превръща във все по-чувствителна информация.
Брутната печалба при електромобилите за второто тримесечие расте до 20% спрямо 16 на сто преди година.