България отчита най-големия ръст при продажбите на нови коли сред страните от Европейския съюз (ЕС) през първото полугодие, става ясно от нов доклад на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА).
В периода януари-юни на българския пазар за регистрирани 23 047 продажби на нови превозни средства, което представлява ръст от 30,8% спрямо същия период на 2023 г. Средният ръст за блока достига 4,5%.
Междувременно ЕС записа най-големия обем продадени нови автомобили през последните 12 месеца, като делът на електромобилите от общите продажби достига 14,4%, по-малко от юни 2025., когато възлиза на 15,1%. За разлика от тях присъствието на хибридите на европейския пазар се разширява до 29,5% спрямо 24,4 на сто преди година. Делът на плъгин хибридите достига 6,1% срещу 7,9 на сто през юни миналата година.
По този начин продажбите на екологични превозни средства (електромобили, хибриди и плъгин хибриди) в ЕС достига 50% от общите продажби. Преди година техният дял възлиза на 47,4 на сто.
През юни общите продажби на нови коли в блока растат с 4,3% до 1 089 925 превозни средства спрямо 1 044 519 автомобила преди година. През първото полугодие продажбите растат с 4,5 на сто до около 5,7 млн. превозни средства.
Разпределяне по пазарен дял на видовете задвижване при новите автомобили в ЕС. Графика: АСЕА
През предходния месец регистрациите на електромобили се свиват с 1% до 156 408 превозни средства въпреки значителния ръст в Белгия (50,4%) и Италия (117,4%). Големи пазари като Германия, Нидерландия и Франция записват спадове при продажбите на коли с електрическо задвижване от съответно 18,1%, 15 на сто и 10,3%.
През първото полугодие са регистрирани в ЕС 712 637 електромобила, което представлява ръст от 1,3 на сто на годишна база при пазарен дял от едва 12,5%.
Междувременно регистрациите на плъгин хибриди отчитат рязък спад от 19,9% през юни, основно заради отлива на търсене в страни като Белгия (-49,2%), Франция (-21,7%) и Германия (-3,4%).
Продажбите на хибриди напредват с 26,4% през юни до 321 949 превозни средства.
През юни регистрациите на бензинови автомобили остават относително стабилни, намалявайки само с 0,7%. Спадовете на ключови пазари като Франция (-20,2%) и Испания (-7,5%) компенсират растежа в Германия (+12,1%) и Италия (+6,9%). В резултат на това бензиновите автомобили сега представляват 34,4% от пазара, спад от 36,2% спрямо юни миналата година.
Пазарът на дизелови автомобили отчита подобно движение, записвайки лек спад от 0,9% при пазарен дял от 12,7%.
Регистрации на нови автомобили в ЕС през първото полугодие на 2024 г. Графика: АСЕА
България
През юни общите продажби на нови коли на българския пазар се увеличават с 8,4% до 4410 превозни средства спрямо 3791 автомобила година по-рано. Най-големи обеми са регистрирани при продажбите на бензинови коли – 3104 превозни средства, което представлява ръст от 12 на сто на годишна база. Регистрациите на дизелови коли междувременно се свиват с 4,7 на сто до 707 броя спрямо 742 броя година по-рано.
Продажбите на електромобили в България растат с 1,9 на сто до 162 броя, докато тези на плъгин хибриди се увеличават с 37,5 на сто до 33 броя. Регистрациите на хибриди отчитат ръст от 9,5% до 104 превозни средства.
Бензинът запазва водеща роля на българския пазар с дял от 75,5%, следван от дизела със 17,2%, електромобилите с 3,9%, хибридите с 2,5% и плъгин хибридите с 0,8%.
Спрямо предходната година спадат дяловете на дизела (от 19,6%) и на електромобилите (от 4,2%).
През първото полугодие продажбите на нови коли в България се увеличават с 30,8% до 23 047 превозни средства. Най-големи обеми са регистрирани при търсенето на бензинови модели – 16 450 превозни средства, което представяла ръст от 34,5% на годишна база. Регистрациите на дизелови коли се увеличават с 23,1% до 5012 броя.
При продажбите на електромобили България не отчита промяна като през полугодието са продадени 871 превозни средства с батерии, колкото и през същия период на 2023 г. Регистрациите на плъгин хибриди междувременно растат със 105,8% до 247 броя спрямо 120 броя преди година. Продажбите на хибриди се увеличават с 46,4% до 467 превозно средства спрямо 319 превозни средства за периода януари-юни 2023 г.
Автомобилни производители
Германската автомобилна група Volkswagen Group запазва лидерското си място при продажбите в ЕС до средата на тази година с пазарен дял от 26% и общи продажби от 1 478 052 превозни средства при ръст от 4,1%.
Втори е Stellantis с пазарен дял от 18% и продажби в размер на 1 024 079 превозни средства (ръст от 0,5%).
След тях се нареждат Renault (пазарен дял от 10,9%), Toyota (7,8%), Hyundai (7,8%), BMW (6,3%) и Mercedes (5%).
преди 3 месеца До: 0pk: Не я пресирай така, че пак ще бъгяса и ще мине на морзовата азбука. Тя още се обърква с нейната чистак-бърсак от магазина, обаче вече от две години, еликтричка Leaf - нейна ли е, на брат й ли е, или е на един от фирмата, където ходи да чисти. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 месеца До: zelka007 ти си подмени дизеларката с електрокар и продажбите им снаха двойни? :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 месеца До: Алехандро ... чак за три години и нов не сме стигнали още ... :))) ... по-скоро тригодишни лизинги има вече , по-малко лихва плащаш ... а иначе по темата , наваксваме на отлагани покупки ... това е ... !! ... и не се продават по-малко електрички , напротив , общият обем е голям в момента , подмяната на автопарка си върви с пълна сила ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 месеца Много ясно! Забогатява населението, отделно - икономическото оживление е сериозно - навлизат нови чужди фирми, отделно, много съществуващи чужди и български фирми все по-често подменят транспорта си, преди бяха на 5 год, сега вече, в тези технологични времена, им се видяха много, и все по-често чувам "3 год. и аут"! отговор Сигнализирай за неуместен коментар