Глобалните продажби на изцяло електрически и плъгин хибридни превозни средства са нараснали с 13% през юни спрямо същия месец на 2023 г., водени от растежа в Китай, докато в Европа те спадат, съобщава Ройтерс, цитирайки проучване на консултантската фирма Rho Motion.
Китай представлява над 60% от обемите поради нарастващата наличност на електрически превозни средства и силните продажби на BYD, които допринесоха за увеличаване на вътрешния пазарен дял на плъгин хибридите през първата половина на годината, изтъква Чарлз Лестър, мениджър „Данни“ в Rho Motion.
Продажбите на плъгин хибриди в световен мащаб достигнаха 1,4 млн. броя през юли, от които 0,86 млн. броя са регистрирани в Китай, където увеличението достига 25% на годишна база, подчертава Лестър.
В Европа месечните продажби са намалели със 7% до 0,30 млн. броя, като Финландия, Ирландия и Нидерландия водят спадовете, докато Италия регистрира 34% увеличение след въвеждането на държавни стимули.
В САЩ и Канада продажбите на плъгин хибриди растат с 6% до 0,14 млн. броя.
Продажбите на BYD се увеличават трикратно в Бразилия спрямо юни 2023 г.
„Общата картина е, че през 2024 г. няма да видим амбициозния растеж, на който някои може би се надяваха за индустрията, като намалихме нашите прогнози с 5% до 16,6 млн. продадени електрически коли тази година“, коментира Лестър. „Регионалните различия са доста забележителни“, добавя той.
Търсенето на електрически автомобили се охлади през последните месеци, след като отчете бърз растеж в продължение на няколко години, тъй като потребителите чакат по-достъпни модели на пазара и избират хибридни алтернативи.
Миналата седмица ЕС наложи мита до 37,6% върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай, засилвайки напрежението с Пекин. Разследването на ЕС за субсидиите ще продължи още близо четири месеца. В края му Европейската комисия може да предложи окончателни мита, които обичайно са в сила пет години, като те ще трябва да бъдат гласувани от страните членки на ЕС.
За автомобилната компания BYD е предвидена ставка от 17,4%, за Geely тя е 19,9%, а за SAIC достига 37,6%, съобщи ЕС. Те се прибавят към стандартните мита върху вноса на автомобили в ЕС, които са в размер на 10%.