В Дънди бе открит най-мащабният „суперхъб“ за зареждане на електрически превозни средства в Шотландия, който предлага 24 супербързи зарядни устройства, осем от които могат да осигурят пробег от близо 100 км само за три минути, съобщава BBC.
Междувременно органът, отговарящ за водачите в страната - EVA Scotland - изтъква, че ситуацията с достъпността до зарядна инфраструктура и нейната изправност се подобрява, но наличието на подобни устройства в селските райони остава предизвикателство.
След като вече инвестираха в създаването на обществена зарядна мрежа, шотландските министри казаха, че сега ще са необходими значителни частни инвестиции, за да продължи нейното разширяване.
Данните от услугата за картографиране на зарядни устройства Zapmap показват 43% увеличение на броя на обществените зарядни устройства от началото на годината до края на юни, като общият им брой достига 5663.
От 1709 нови зарядни устройства, които са били инсталирани, 77% са частно финансирани.
Шотландското правителство казва, че сега ще отвори първата част от фонд на стойност 30 млн. паунда, за да насърчи повече частни инвестиции в Тайсайд, североизточната част и Хайланд, най-голямата област на Шотландия.
Правителството добавя, че средствата ще бъдат насочени специално към селските райони.
Елинор Чалмърс, един от потребителите, възприели рано електромобилите, която кара такъв от 2015 г., казва, че притежаването на превозни средства с по-големи батерии означава, че тя може да бъде по-малко зависима от обществените зарядни устройства.
Чалмърс обаче добавя, че е шокирана от това колко скъпо е станало зареждането на обществени станции, често десет пъти по-скъпо от зареждането у дома.
„Хъбовете са фантастични. Това просто осигурява малко повече надежда, че когато се обърнете към хъб, има голям шанс там да има налично зарядно устройство“, изтъква тя.
Новият център за зареждане на електромобили в Дънди ще има общ капацитет от почти 2,5 мегавата, подчертава BBC.
Най-големите супербързи зарядни устройства ще бъдат седем пъти по-мощни от стандартните за индустрията.
SSE, която е изградила хъба, казва, че планира да инсталира около 500 станции в Обединеното кралство и Ирландия до 2030 г.
Междувременно данните от Zapmap показват, че по-голямата част от зарядната мрежа на Шотландия - 52% - все още е част от публично финансираната инфраструктура ChargePlace Scotland. Но делът ѝ се е свил значително през последната година, от 63% през юни 2023 г.