Продажбите на нови леки коли в Китай спадат за трети пореден месец през юни, като обемите през предходния месец се свиват с 6,9% на годишна база, тъй като правителствените стимули не успяха да подкрепят потребителското търсене, съобщава Ройтерс.
Търсенето на нови автомобили достига общо 1,78 млн. превозни средства, като темпът на спад се ускорява спрямо отчетеното през май понижение от 2,2% и 5,8-процентния спад от април, става ясно от данни на Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA).
Ценовата война от 2023 г. насам помогна за повишаване на продажбите на китайски автомобили по-рано през годината, но ефектът ѝ отслабна през последните месеци въпреки новите държавни субсидии за търговия с автомобили, които бяха обявени през април.
За първата половина на годината продажбите на автомобили в Китай са нараснали с 2,9% до 9,93 млн. превозни средства.
Продажбите през юни на автомобили, използващи нов вид енергия (NEV), където влизат изцяло електрически и плъгин хибридни модели, представляват рекордните 48,1% от вътрешните продажби.
Китайски гигант BYD и стартъпи като Nio, Zeekr и Leapmotor отчитат рекордно високи месечни продажби.
Общият ръст на продажбите на електромобили се охлажда до 9,9% от 27,4% през май, докато продажбите на плъгин хибриди скачат с 67,2% спрямо 61,1-процентното увеличение през предходния месец.
Продажбите на нови леки коли в Китай растат през юни на месечна база. Графика: Ройтерс
Износът на автомобили от Китай през юни е нараснал с 28% на годишна база срещу ръст от 23% през май.
Тенденцията при износа обаче може да отслабне, след като миналата седмица Европейският съюз (ЕС) потвърди, че налага временни мита по внос до 37,6% върху произведените в Китай електромобили.
„Износът на NEV в момента е изправен пред временен натиск“, изтъква генералният секретар на CPCA Цюи Донгшъ.
Износът на NEV е нараснал с 12,3% на годишна база през юни, но се е свил с 15,2% спрямо предходния месец. Износът на този вид задвижвания представлява 21% от общия износ на автомобили през миналия месец, което е спад от 3 процентни пункта спрямо нивото отпреди година.
На фона на търговския натиск на ЕС американският производител Tesla отчита спад на износа на произведени в Китай електромобили до най-ниското си ниво от третото тримесечие на 2022 г.
Европа е най-големият експортен пазар за китайските електромобили на Tesla.
Подчертавайки слабостта на потребителското търсене, важният индекс за инвентара на превозни средства, съставен от Китайската асоциация на автомобилните дилъри, се повиши с 8,3 процентни пункта на годишна база до 62,3% през юни.