Европейският съюз ще наложи от петък допълнителни мита до 37,6% върху вноса на електромобили, произведени в Китай, съобщиха официални представители. Това засилва напрежението с Пекин в най-големия търговски спор на Брюксел до момента, предава Ройтерс.
Но има прозорец от четири месеца, в който митата ще бъдат временни и се очаква интензивните разговори между двете страни да продължа, след като Пекин заплаши с широко мащабен ответен отговор.
Временните мита на Европейската комисия между 17,4% и 37,6% целят да предотвратят опасността от приток на евтини електромобили, произведени с държавни субсидии, както заяви председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен.
Тарифите, посочени в документ от 208 страници, публикуван в четвъртък, са почти същите като обявените от Комисията на 12 юни. Изпълнителният орган направи корекции, след като компаниите установиха малки грешки при изчисленията в първоначално обявените мита.
Тогава Пекин съобщи, че ще вземе „всички необходими мерки“, за да защити интересите на Китай. Те може да включват ответни мита върху износа на китайски продукти като коняк или свинско месо.
Еврокомисарят по търговията Валдис Домбровскис заяви, че няма основание Китай да въведе ответни мерки. „Нашата цел е... да гарантираме честна конкуренция и равнопоставеност“, каза той в интервю за Bloomberg.
Разследването на ЕС за субсидиите ще продължи още близо четири месеца. В края му Комисията може да предложи окончателни мита, които обичайно са в сила пет години, като те ще трябва да бъдат гласувани от страните членки на ЕС.
„Преговорите с Китай продължават и ако се постигне взаимноизгодно решение, можем да намерим начини в крайна сметка да не прилагаме митата“, заяви Домбровскис. „Но е много ясно, че това решение ще трябва да реши изкривяването на пазара, което имаме в момента..., и то трябва да бъде съобразено с пазара“, допълни той.
Китайското министерство на търговията съобщи в четвъртък, че и двете страни са провели до момента няколко кръга на технически преговори за въпросните мита.
„Надяваме се, че европейската и китайската страна ще поемат в една и съща посока, ще покажат искреност и ще продължат процеса по консултации възможно най-скоро“, заяви говорителят на министерството Хъ Ядун.
За автомобилната компания BYD е предвидена ставка от 17,4%, за Geely тя е 19,9%, а за SAIC достига 37,6%, съобщи ЕС. Те се прибавят към стандартните мита върху вноса на автомобили в ЕС, които са в размер на 10%.
Компании, за които се счита, че са сътрудничили в разследването за субсидиите, включително западни производители като Tesla и BMW, ще бъдат подложени на мита от 20,8%, а тези, които не са сътрудничили – на ставка от 37,6%.
Китайските производители на електромобили ще трябва да решат дали да поемат митата или да повишат цените си, за да покрият новите разходи за милиади евро в европейските граници.
Нарасналите разходи за електромобили за европейските потребители ще подкопаят целта на ЕС да бъде въглеродно неутрален до 2050 г., твърдят противници на митата.
Китайските марки MG и Nio намекнаха в четвъртък, че може да повишат цените в Европа по-късно тази година. Tesla съобщи миналия месец, че планира да вдигне цените на модела си Model 3.
Перспективата за митата може да накара китайските автомобилни компании да инвестират в заводи в Европа, въпреки че разходите за труд и производство са по-високи от тези в Китай.
В четвъртък Xpeng стана поредният производител на електромобили, който обмисля да установи производство в региона, за да избегне мита.
Най-големият автомобилен производител в Европа Volkswagen побърза да критикува съобщението в четвъртък. „Отрицателните последици от това решение превишават ползите за европейската и особено за германската автомобилна индустрия“, заяви говорител на Volkswagen в комюнике.
Ръководители на автомобилната индустрия предупреждават срещу митата, притеснени от контрамерки, които може да засегнат конкурентоспособността на техните автомобили в Китай, където вече изпитват затруднения да са в крак с нарастващия брой на местните конкуренти.
Германските автомобилни производители са осъществили една трета от продажбите си в Китай миналата година.
Комисията счита, че делът на китайските марки на пазара в ЕС е нараснал до 8% спрямо под 1% през 2019 г. и може да достигне 15 на сто през 2025 г. Тя съобщи, че цените обичайно са с 20% по-ниски от тези на произведените в ЕС модели.
Европейските ръководители искат да предотвратят повторение на случилото се със соларните панели преди десет години, когато ЕС предприе ограничени действия, за да намали вноса от Китай и много европейски производители фалираха. ЕС започна разследване срещу субсидиите на китайски електромобили миналия октомври.
Въпросът ще бъде подложен на консултативен вот в страните членки на съюза през следващите седмици, първи официален тест за подкрепата на действията на Комисията.
Асоциацията на китайските пътнически автомобили заяви, че митата ще имат скромно въздействие върху повечето китайски компании. Митата са много по-ниски от тарифите от 100%, които Вашингтон планира да налага на вноса на електромобили от Китай от август.
преди 5 месеца До: corner ... то тоя разпад от 1917 го чакаме , кога ще идва ?! ... :))) ... и нали говорихме за това намаляване на заплати ... дай личен пример , започни да връщаш половината от твоята . те ти дават 2к , ти връщаш 1к ... !! ... даже викни некоя телевизия да те дават когато го връщаш , дет се вика да направиш вирусно видео , и всички работещи с радост ще те последват ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца Интересен подход - първо създаваш инфлация , после не се бориш с нея , стоките поскъпват , тогава налагаш мита на чуждите стоки и доказваш че си пълен ***** А европа можеше да направи много - 1 . да намали заплатите на половина 2. да увеличи данъците с които да субсидира електромобилите си . Но европейците пак избраха да отложат плащането , което вече може да се материализира в разпад . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: aldy Я дай пример за сериозно намалените цени на Тойота.Също ще ми интересно да ми покажеш къде точно залежават колите на европейските концерни.Залежала е кишата между ушите ти.Много ви бива на празните приказни копейкаджиите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: aldy ... и в момента можеш да си купиш byd seagull за 90к , или byd han за 105к ... кво те спира ?! за големите батерии и топ оборудването още 10-20к слагаш и си ти ... дай личен пример , стига си се меткал по форума ... :))) ... разкажи ни пак за "щадящият" режим на работа на хилядника с хамериканско гориво , как са там нещата ... ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца Гот е като продаваш коли на двойна от фабричната цена, нали? Китай показа, че вие не ставате за нищо. А по-умните и гъвкави Тойота съобразиха да свалят цените значително и да се конкурират с китайските коли. И успяха. А дебелогъzrите европейци има да се чудят, защо им застояват колите. Светът не е само БЕС и Китай. На всички ли ще слагат мита от 50% тияпалячовци? отговор Сигнализирай за неуместен коментар