Наказателните мита на Европейския съюз (ЕС) срещу вносните китайски електромобили ще намали почти наполовина обемите на въпросните превозни средства, става ясно от проучване на Институтa за световна икономика в Кил (IfW Kiel), Австрийския институт за икономически проучвания (WIFO) и Supply Chain Intelligence Institute Austria (ASCII), цитирано от Handelsblatt.
Икономистите очакват вносът от Китай да намалее с 42%, въпреки че цените на превозните средства в ЕС ще се повишат средно между 0,3% до 0,9 на сто. Причината за ценовата стабилност се отнася до по-слабото предлагане, което ще компенсира по-високите нива на производство в блока и вноса от други страни.
Митата на ЕС върху произведените в Китай електромобили ще влязат в сила временно от четвъртък (4 юли). Автопроизводителите обаче ще трябва да плащат, само ако налозите бъдат фиксирани за постоянно от началото на ноември. Дотогава се очаква да продължат преговорите между двете страни.
Германският икономически министър Роберт Хабек потвърди, че се надява на решение на въпроса чрез преговори. Датата за въвеждане на митата тази седмица не е решаваща, тъй като митата все още не са наложени.
Новите търговски бариери са различни в зависимост от отделния случай. Допълнително мито от 21% ще се прилага за компании, които са споделели данни по време на разследването на Европейската комисия (ЕК). Това засяга и всички германски автоконцерни, които произвеждат в Китай с изключение на Volkswagen.
Базираната във Волфсбург компания попадна в списъка с концерните, които не са съдействали на ЕК и нейните китайски модели ще бъдат обложени с допълнителни 38,1-процентни мита. За водещите китайски производители BYD, Geely и SAIC ще се прилагат индивидуални налози от съответно 17,4%, 20% и 38,1 на сто.
Политиците в Брюксел оправдават изравнителните мита с това, че Китай субсидира цялата верига на доставки на електрическите си автомобили - от добива на суровини до доставката на крайния продукт до Европа. От гледна точка на ЕС това означава, че производителите могат да пуснат своите превозни средства на европейския пазар на дъмпингови цени и несправедливо да увеличат пазарния си дял.
Ръководителят на WIFO Габриел Фелбермайр казва, че ЕС постъпва правилно като отговоря на изкривяващите търговски практики на Китай с изравнителни мита. Въпреки това той предлага премахване на съществуващите вносни мита от 10 процента. По този начин ЕС може да покаже, „че също държи под око достъпността на електрическите автомобили и зелената трансформация“.
В този случай вносът на електрически автомобили от Китай ще намалее само с 20 на сто, изчисляват авторите на изследването под ръководството на Фелбермайр. Вносът от други страни ще се увеличи с 1 процент.
Докато преговарящите от Брюксел и Пекин все още обсъждат възможните начини за излизане от търговския спор, някои производители вече действат. Във вторник шведската Polestar обяви, че ще премести част от производството си от Китай в САЩ и Южна Корея заради митата, които Вашингтон и Брюксел въвеждат. Компанията майка на Polestar е китайският производител Geely .
Междувременно групата Stellantis обяви през юни, че ще измести частично производството на електромобили, планирано за Китай, в Европа чрез китайския си партньор Leapmotor.