Германската автомобилна асоциация VDA призова Европейската комисия (ЕК) да отмени планираните мита върху произведените в Китай електрически превозни средства в последен опит да повлияе на преговорите преди въвеждането на търговските бариери в четвъртък, съобщава Ройтерс.
Асоциацията заяви, че митата ще навредят на европейските и американски производители на автомобили, изнасящи своите коли от Китай, и рискуват ответни действия от страна на Пекин, които ще ударят тежко германската индустрия предвид големия обем на износа ѝ за Китай.
В отделно изявление изпълнителният директор на BMW Оливер Ципсе нарече митата „задънена улица“, твърдейки, че те ще навредят на глобалните компании, ще забавят декарбонизацията чрез ограничаване на доставките на електромобили в Европа и няма да направят нищо за укрепване на конкурентоспособността на европейските производители.
Стойността на износа на леки автомобили от Германия за Китай миналата година е над три пъти по-висока от стойността на вноса от Китай, а стойността на износа от доставчици на компоненти е четири пъти по-голяма от стойността на вноса, изчислява VDA.
Вместо това Комисията трябва да се съсредоточи върху осигуряването на достъп до стратегически значими суровини - много от които се контролират от Китай - за европейската електромобилна индустрия, върху намаляване на бариерите пред достъпа до пазара и създаване на прозрачност на търговската политика, изтъква VDA, предлагайки създаването на съвет за обсъждане на такива въпроси.
Китай и ЕК водят преговори от миналата седмица относно ограниченията, които Пекин иска да бъдат премахнати, отхвърляйки обвиненията за несправедливи субсидии.
Брюксел даде ясно да се разбере, че очаква Китай да участва в техническите преговори, които се провеждат тази седмица, като предложи пътна карта за „справяне с вредното субсидиране“ на неговата електромобилна индустрия.
Миналия месец китайските автомобилни производители призоваха Пекин да повиши митата върху вносните европейски автомобили с бензинов двигател в отговор на митата.
На закрита среща присъстваха компании, включително SAIC, BYD, BMW, Volkswagen и нейното подразделение Porsche, разкриват източници, запознати с въпроса.
Според проучване на Ifo, публикувано в сряда, германските икономисти са разделени по отношение на митата. Докато една трета от тях смятат, че това е подходяща стъпка за противодействие на китайските субсидии, друга една трета биха предпочели изобщо да няма мита поради страх от търговска война.
Единадесет процента от анкетираните призовават за по-ниски мита, докато 6% са за по-високи.
„Справянето с Китай е предизвикателство“, изтъква икономистът на Ifo Никлас Потрафке. „Геополитическите рискове, отговорите на икономическата и експортна стратегия на Китай и поддържането на свободната търговия трябва да бъдат оценени и съпоставени“, добавя той.