Канадското правителство публикува възможности, които ще обмисли, за да възпре достъпа на китайските електрически превозни средства до канадския пазар, включително налагане на мита върху вноса и блокиране на китайски инвестиции в нови канадски фабрики, съобщава Bloomberg.
Изглежда, че правителството на премиера Джъстин Трюдо обмисля мита само върху готовите превозни средства. Списъкът с артикули, които могат да се сблъскат с търговски бариери, не включва например батерии или компоненти за батерии.
Документът е публикуван като част от официалните консултации, които Канада трябва да проведе, преди да наложи мита. Тези консултации, обявени миналата седмица от министъра на финансите Кристия Фрийланд, ще търсят обратна връзка от заинтересованите страни, включително профсъюзи и групи от автомобилната индустрия, и ще продължат до 1 август.
Индустрията за електромобили в Канада е „изложена на риск да бъде засегната от скорошното увеличение на износа на китайски електромобили за канадския и световния пазар, който се възползва от несправедлива подкрепа чрез използването на широк набор от непазарни политики и практики от страна на Китай“, става ясно от консултативния документ.
Китайските политики включват „широко разпространено субсидиране, включително на веригите на доставка на необходими компоненти, проблемни или несъществуващи трудови и екологични стандарти и други мерки за изкуствено намаляване на производствените разходи, което води до значителен свръхкапацитет в китайското производство на електромобили“, изтъква канадското правителство.
Документът не предоставя потенциален размер на митата и вместо това иска обратна връзка за това какви могат да бъдат налозите за различните класове превозни средства. Правителството също така търси коментар за това как митата могат да повлияят на достъпността на електромобилите като цяло.
В друг раздел документът разглежда възможността „китайските компании да се стремят да създадат съоръжения за производство на електромобили в Канада“ в опит да „достигнат северноамериканския пазар на фона на потенциални мита“.
Документът изисква обратна връзка относно това дали „са необходими допълнителни действия като още политически насоки, мониторинг или ограниченията, свързани с трансакции и инвестиции от китайски източници в канадската верига на доставки на електромобили“.
Две други области също са очертани за обратна връзка. Едната е дали Канада трябва да забрани достъп на произведените в Китай електрически автомобили до федералните потребителски стимули. Другата е свързана с поверителността на данните и съображенията за сигурност при свързаните превозни средства и свързаната инфраструктура.
По-рано САЩ обявиха почти четирикратно увеличаване на американските мита върху произведените в Китай електрически превозни средства. Европейският съюз също така планира да увеличи митата до 48% за някои превозни средства, изградени в азиатската страна.
Въпреки че стойността на китайските електромобили, внасяни в Канада, нарасна напоследък, досега се наблюдава слаба активност, включваща китайски производители на превозни средства.
По-голямата част от вноса на електромобили в Канада от Китай са превозни средства на Tesla Inc., произведени от нейната фабрика в Шанхай. Фрийланд не коментира дали митата могат да се прилагат за тези превозни средства.