BluSmart, най-големият оператор на електрически таксита в Индия, иска да набере повече от 300 млн. долара в рамките на три години, за да добави хиляди нови коли към своя автопарк в стремежа си да се изправи срещу Uber Technologies Inc. на бързо развиващия се пазар в страната, съобщава Bloomberg.
Компанията ще увеличи своя индийски автопарк от електрически превозни средства — доставени от Tata Motors Ltd., BYD Co., MG Motor на SAIC Motor Corp. и Citroën на Stellantis NV — до 13 хил. броя до март от 7500 превозни средства в момента, разкрива Пунит Гоял, съосновател на подкрепеният от BP Ventures стартъп.
След три години компанията трябва да разполага с 25 хил. коли, добавя той.
Част от набраното финансиране ще отиде за разширяване на компанията отвъд Делхи и южния индийски град Бенгалуру. BluSmart ще стартира в Дубай следващия месец с около 100 електромобила Audi и планира да управлява 300 автомобила от същата марка и Tesla Inc. до декември, изтъква Гоял.
Въпреки че Uber и подкрепяната от SoftBank Group Corp. Ola доминират на пазара за споделено пътуване в Индия, и двете компании изпитват затруднения да постигнат дългосрочна стабилност, като се сблъскват с множество оплаквания относно влошаване на услугите. Това подхранва амбициозния залог на BluSmart, че клиентите в големите градове са готови да платят повече за по-добро изживяване, което стартъпът твърди, че може да достави, тъй като управлява изключително своя автопарк от автомобили на дългосрочен лизинг, докато шофьорите, които работят за неговите конкуренти, трябва да притежават превозните средства.
„Не искаме да навлизаме в малки градове, защото приходите не идват оттам“, казва Гоял. „Евтините превози, ниското качество, евтиното обслужване и ниските цени не са нашата силна страна“, добавя той.
Компанията изчислява, че ще успее почти да удвои годишните си приходи до 110 млн. долара до март 2025 г. въз основа на текущите си месечни финансови резултати. Гоял не посочва кога очаква BluSmart да реализира печалба.
Преминаване към електрически коли
Въпреки че BluSmart поддържа изцяло електрически автопарк, неговите съперници също предлагат по-екологични опции за клиентите. Миналата година Uber заяви, че ще добави 25 хил. електрически превозни средства към своята платформа в Индия, но не уточни времева линия, докато Ola започна да внедрява 10 хил. електрически скутера по-рано тази година.
Счита се, че пътният транспорт генерира до 30% от замърсяването на въздуха в страната, което може да обгърне най-големите градски центрове в Индия, причинявайки опасни дългосрочни последици за човешкото здраве и дори преждевременна смърт, предупреждава Международната агенция по енергетика (МАЕ).
Електрификацията е основен стълб в ангажимента на страната да достигне нулеви въглеродни емисии до 2070 г., но усилията ѝ са възпрепятствани от високата цена за закупуване на електромобили и ограничената зарядна инфраструктура.
BluSmart, която досега си е осигурила 200 млн. долара капитал и дълг за дългосрочен растеж, в момента набира 25 млн. долара, които според Гоял включват инвестиции от нейните основатели, съществуващите инвеститори и основатели на други стартъп компании. Кръгът на финансиране, който е част от тригодишния план за осигуряване на 300 млн. долара, ще приключи до края на юни, добавя Гоял.
Въпреки очертаващото се навлизане в Дубай, той казва, че вътрешният пазар в Индия ще продължи да бъде основният фокус на компанията.