Toyota Motor Corp. представи разочароваща перспектива за печалбата, тъй като последните скандали в групата я принудиха да намали производството, което компенсира положителните ефекти от силните продажби на хибридни автомобили, съобщава Bloomberg.
Японският производител на автомобили очаква оперативната печалба да намалее с около 20% до 4,3 трлн. йени (29 млрд. долара) през фискалната година до края на март 2025 г., което изостава от медианната прогноза на анализатори за 5,3 трлн. йени.
Компанията добавя, че планира да изкупи обратно акции за до 1 трлн. йени - или около 3% от всички налични - съобщение, което помогна за ограничаване на спада в цената на книжата на Toyota в края на сесията на борсата в Токио. От началото на годината акциите на концерна са прибавили 37% към стойността си.
Обратното изкупуване „може да подкрепи пазара предвид очакванията за допълнително обратно изкупуване от други компании в индустрията“, коментира Такехико Масудзава, ръководител на търговията с акции във Phillip Securities Japan Ltd. Той и други анализатори отбелязаха, че Toyota, подобно на много други японски компании, предпочита да представя консервативни оценки, които често преразглежда в посока нагоре. Компанията обяви рекордна оперативна печалба от 5,4 трлн. йени за последната фискална година, докато първоначалната ѝ оценка беше за 3 трлн. йени.
„Прогнозата на компанията е консервативна, но това беше очаквано и не трябва непременно да се приема като отрицателно“, изтъква старши автомобилният анализатор на Bloomberg Intelligence Тацуо Йошида.
Toyota заяви, че ползите от слабата йена, която обикновено би увеличила стойността на печалбата, са били заличени от по-високите разходи, включително от по-скъпите суровини. Концернът също така отбеляза нарастваща конкуренция в Китай.
„Ценовата война в Китай се разгорещява с всеки изминал ден“, признава финансовият директор Йоичи Миядзаки. „Стремим се да издържим още няколко години, докато имаме повече батерии, които да предложим“.
Компанията се опитва да се възстанови от скандалите с манипулирането на тестове в две от своите дъщерни предприятия, които я принудиха да понижи производствените си цели. Toyota прогнозира общи групови продажби от 10,95 млн. превозни средства през текущата година, което е лек спад от 11-те милиона, регистрирани през предходната година.
Главният изпълнителен директор Коджи Сато, който пое поста от председателя Акио Тойода миналата година, се съсредоточи върху ограничаването на последиците от скандалите и възстановяването на доверието на клиентите.
„През този фискален период ще изразходваме времето и парите, необходими за укрепване на нашата опора“, изтъква Сато.
През декември вътрешно разследване на Daihatsu Motor Co. разкри, че повечето от произведението от звеното превозни средства не са били правомерно тествани относно безопасността при сблъсък. През януари Toyota Industries Corp. спря всички доставки на двигатели, след като разследване показа, че са фалшифицирали данните за мощността.
Скандалът също навреди на репутацията на Toyota, въпреки че тя произведе и продаде рекорден брой леки коли през 2023 г., изпреварвайки отново Volkswagen AG и задържайки титлата на най-голям производител на автомобили в света за четвърта поредна година. Компанията се възползва от възстановяването на глобалното търсене на хибриди, докато конкурентите са изправени пред слаби продажби на електрически превозни средства, тъй като потребителите остават предпазливи относно високите цени и проблемите като пробега и смяната на батерията.
Японският производител на автомобили отдавна е критикуван за това, че не се ангажира по-сериозно с прехода към електрически автомобили. Компанията вярва, че промяната няма да стане за една нощ и че клиентите трябва да имат достъп до различни превозни средства, включително такива, използващи двигатели с вътрешно горене и водородни горивни клетки, както и хибриди.
Toyota обаче заяви, че е ангажирана с електромобилите в дългосрочен план и че ще инвестира допълнителни 500 млрд. йени за декарбонизация и разработване на софтуер от следващо поколение. Миналата година Toyota се ангажира да продава 1,5 млн. електромобила с батерии годишно до 2026 г. и 3,5 млн. броя до 2030 г.
Според Сато плъгин хибридите могат да бъдат включени в целта за 2026 г. Електрическите автомобили ще представляват 75% от продажбите на нови автомобили и 44% от леките коли по пътищата до 2040 г., изчислява BloombergNEF.
преди 7 месеца До: "00". цвък-цвък-пръц. До тук +4 цента /повечето е за старанието/. Продължавай да се стараеш. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца само да попипам некой антиваксър-газовик , ладичката направихте ли механизъм за вдигане на страничните стъкла или още е с врътка ?! как дела с масквичите ?! вървят ли ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца това на кадрото е новият prius ... фрашкан с асистенти , пето поколение , и много готин екстериор , агресивен като ламбо ... добри са ... антиваксърчета-газовици , има нема 80хил без пълният пакет с асистенти ... иии има опция за вграден фотоволтаик на покрива ... паркираш на слънчев паркинг и voila , без ЛУК ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар