Европейският съюз ще трябва да наложи по-високи от очакванията мита до 55% върху китайските електромобили, за да ограничи вноса им в блока, сочи анализ на компанията Rhodium Group, цитиран от CNBC.
Докладът е публикуван в момент, когато ЕС продължава да разследва субсидирания внос на електромобили от Китай.
Rhodium Group, която очаква ЕС да наложи мита от порядъка на 15% до 30% върху китайските електромобили, отбелязва, че те вероятно няма да са достатъчни, за да ограничат конкуренцията от Китай.
„Дори митата да са в по-горната част от този диапазон, някои китайски производители пак ще могат да генерират удобни маржове на печалбата върху колите, които изнасят към Европа поради значителните разходни предимства, които имат“, се казва в доклада.
Китайски компании като BYD, която измести Tesla и стана най-големият производител на електромобили миналата година, могат да продават коли на много по-високи цени и маржове на печалбата в региони като ЕС в сравнение с местния пазар, въпреки че плащат мито от 10%. Китайските производители на електромобили са въвлечени в напрегната ценова война на местния си пазар.
Моделът Seal U на BYD, който се продава за 20 500 евро в Китай и 42 хил. евро в ЕС, генерира печалба от 1300 евро на местния си пазар спрямо 14 300 евро на кола в Европа, отбелязва Rhodium. Дори след мита от 30% компания като BYD ще постига по-висока печалба в ЕС, се допълва в доклада.
Според авторите му BYD вероятно ще трябва да намали цените, за да постигне целите си или да спечели по-голям пазарен дял в ЕС. Мито от 30% пак ще ѝ остави достатъчно възможности да го направи.
„Вероятно ще бъдат необходими много по-големи мита от около 45% или дори 55% за ожесточено конкуриращи се производители като BYD, за да стане износът към европейския пазар непривлекателен от търговска гледна точка“, се казва в доклада.
Разследване на ЕС
Европейската комисия, която е изпълнителният орган на ЕС, започна разследване на китайските електромобили и субсидии миналата година, след като официални представители заявиха, че притокът на евтини коли застрашава местните производители.
Според някои експерти въведените в Китай стимули след 2010 г. са довели до ръст на стартъпите и са увеличили капацитета за батерийни клетки в страната, откривайки пътя за конкурентни в световен план и достъпни електромобили.
Китайските производители на електромобили вече са изправени пред съпротива от САЩ на фона на високите мита и политическото противопоставяне, а това прави европейския пазар по-важен за компании като BYD, които се стремят към глобално разрастване.
Очаква се електромобилите от китайски компании да съставляват до 11% от пазара в ЕС през 2024 г. и може да достигнат 20% до 2027 г., според анализ на Европейската федерация за транспорт и околна среда.
Когато се вземат предвид и произведените в Китай автомобили от некитайски компании, делът се очаква да надхвърли 25% тази година.
Вносът на електромобили от некитайски компании може също да бъде обхванат от разследването на ЕС за субсидиите, като според Rhodium мита от 15% до 30% може да изтрият бизнеса на чуждестранни играчи като BMW или Tesla, които доставят коли от Китай.
В отговор на произтичащите от политиката рискове производителите на електромобили работят за изместване на производството към Европа. BYD планира да изгради завод в Унгария.
Но Rhodium допълва, че Брюксел може да използва други средства, за да защити европейската електромобилна индустрия, като ограничаване на вноса от Китай по съображения за националната сигурност или повишаване на субсидиите за потребителите за произведени в ЕС автомобили.
Китайското правителство критикува разследването на ЕС за субсидиите като „явен протекционизъм“ и заяви, че компаниите му са просто по-конкурентни от западните компании.
преди 6 месеца Електромобилите нямат бъдеще, така че не се напъвайте. До няколко годинки ще ги забравим.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца В Китай си изнесоха производството VW, Мерцедес, Волво. Не всичкото, разбира се, но самият факт е показателен къде е по-изгодно да работят - в скапващата се юропа, оставена без енергетика и суровини от ФАЩ. Оскубаха ги като мокри кокошки. А китайският автомобилен пазар е най-големият в света. При парична маса от над $28 трилиона, повече от паричната маса на ФАЩ, Япония и ФРГ взети заедно, кой пазар може да се мери с китайския? А бре? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца До: Alex Silver ... хех ... всичко поднебесно и рассийско изчистваме от Европа - една клетка за gsm поднебесна нема да остане , ти за афффтомобили мучиш ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца До: Alex Silver бай хойче, изостанал си с много години да те и ба, от Китай производителите бягат като дявол от тамян, да те и ба в полезния иТиоД отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца Юрогейците си признават, че за нищо не ги бива. ФАЩ ги ликвидираха като производители. Напълно негодни за свободна търговия, свободно движение на стоки и капитали. Сега могат само да мъцат и да въвеждат "защитни" мита. А по-умничките се изнасят в Китай. Ако СТО не беше продънена от янките, Китай щеше да предизвика разследване и реакция. Но СТО е издънена като всички международни организации, където присъстват ФАЩ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца удрИ ги през кръста ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар