Maruti Suzuki India Ltd., най-големият производител на автомобили в Индия по пазарен дял, отчита по-голяма от очакваното тримесечна печалба, тъй като популярността на SUV-овете е довела до увеличение на продажбите, съобщава Bloomberg.
Нетната печалба на компанията е нараснала с 48% до 38,8 млрд. рупии (466 млн. долара) през тримесечието, приключило на 31 март, спрямо година по-рано, информира подразделението на японската Suzuki Motor Corp.
В това отношение компанията леко засенчва медианната прогноза на анкетирани от Bloomberg анализатори за 38,39 млрд. рупии.
Приходите, които обаче изостават на прогнозите, растат с 19% до 382,3 млрд. рупии. Общите разходи се увеличават с 16% до 343,6 млрд. рупии, докато разходите за суровини нарастват с 10% спрямо същото тримесечие на миналата година.
Компанията също така обяви дивидент от 125 рупии на акция.
Увеличението на печалбата се дължи на „по-големия обем на продажбите, благоприятните цени на суровините, усилията за намаляване на разходите и по-високите неоперативни приходи“, изтъква Maruti в борсов документ.
Стабилните печалби отразяват промяната във фокуса на местните потребители от малки коли към по-големи SUV модели.
Maruti е продал 642 286 универсални превозни средства, включително SUV, кросоувъри и миниванове, през годината, приключила на 31 март - най-голям обем сред всички производители на автомобили, изтъква Обществото на индийските автомобилни производители.
Акциите на Maruti прибавят към стойността си 22% през тримесечието, което превръща компанията в една от най-добре представящите се в рамките на бенчмарка S&P BSE Sensex тази година. Maruti също така си върна титлата на най-големия производител на автомобили в Индия по пазарна стойност, след като преди това беше изместена от Tata Motors Ltd.
Рекордни продажби
Продажбите на вътрешния пазар са се покачили с 12% до 505 291 превозни средства, а износът е скочил с 22% през тримесечието. Производителят на автомобили отчете рекордни продажби от 2 млн. броя за фискалната година, приключила на 31 март.
Печалбата на компанията на местния пазар „може да продължи да нараства през фискалната 2025 г. до края на март и след това, подтиквана от силното търсене на автомобили в Индия“ и нарастващия капацитет за производство на автомобили, пише анализаторът на Bloomberg Intelligence Тасуо Йошида.
Износът на концерна е подкепен от акцента му върху африканския пазар, където работи с Toyota Motor Corp. и Toyota Tsusho Corp., добавя Йошида.
Maruti повиши цените на своите хечбек модели Swift с 25 хил. рупии и Grand Vitara Sigma с 19 хил. рупии по-рано този месец.
Компанията се подготвя за дългосрочен растеж. Тя планира да удвои годишния си производствен капацитет до почти 4 млн. превозни средства до 2031 г. Очаква се също така дружеството да инвестира 350 млрд. рупии във втора фабрика в западния щат Гуджарат и да похарчи 32 млрд. рупии за нова производствена линия в съществуващия завод там. Maruti строи и нова фабрика в северния индийски щат Харяна.
Maruti, която изостава в преминаването към по-чист транспорт, планира да разполага с гама от шест електрически превозни средства до 2031 г., като първото ще бъде пуснато на пазара до 2025 г. Освен това компанията планира да започне износ на електромобили за Япония и за някои страни в Европа тази година.