Ford Motor Co., бързо преосмисляйки стратегията си за електрическите превозни средства на фона на забавящия се пазар, представи финансови резултати за първото тримесечие, които надминаха очакванията на анализаторите, подкрепени от силното представяне на специализираните работни пикапи, които американският концерн продава, съобщава Bloomberg.
Базираната в Детройт компания отчете коригирана печалба на акция от 49 цента, надминавайки медианната оценка на анализатори за 42 цента на акция. Приходите за периода достигат 42,8 млрд. долара, като и тук Ford засенчва прогнозите за 40 млрд. долара приходи.
Резултатите на Ford се дължат на 36-процентния скок в приходите и по-големи маржове на печалбата в търговското звено Ford Pro, подкрепени от силните продажби на наскоро преработения пикап Super Duty.
„Записахме наистина солидно тримесечие“, изтъква Джон Лоулър, главен финансов директор на Ford, в интервю за Bloomberg. „Изглежда, че сме напът да отчетем една наистина солидна година“, добавя той.
Тъй като ръстът на продажбите на електромобили се охлажда, главният изпълнителен директор Джим Фарли отложи агресивния натиск за електрификация, за да позволи на Ford да произведе повече SUV-ове и пикапи, които генерират печалбите, необходими за финансиране на бъдещ растеж. Подразделението за електрически автомобили Model e отчете нова загуба през тримесечието.
Главният изпълнителен директор забави пускането на два модела, задвижвани с батерии, и намали цените и производството на електромобили, като същевременно увеличи това на модели, работещи с петролни горива като Bronco и хибридния пикап Maverick.
Автомобилният производител също се насочва към производството на по-малки, по- достъпни електромобили, които трябва да се появят на пазара в края на 2026 г., съобщи Bloomberg. Лоулър каза пред журналисти в сряда, че тези нови продукти ще бъдат печеливши от момента, в който бъдат пуснати в продажба.
„Трябва да постигнем огромен напредък при Model e“, изтъква Фарли по време на представяне на отчета. „Това е основното препятствие за цялата компания в момента“, добавя той.
Ford потвърди прогнозата си за печалбата за годината от 10-12 млрд. долара преди лихви и данъци и каза, че се движи към горния край на този диапазон. Компанията също така повиши прогнозата си за свободния паричен поток до между 6,5 и 7,5 млрд. долара.
Резултатите на автомобилния производител са предхождани от тези на съперника General Motors Co., който представи своя отчет по-рано тази седмица. И двете компании се възползваха от силното търсене на традиционни модели, задвижвани с петролни горива, които компенсираха загубите от техните продажби на електромобили. Tesla Inc., лидерът на пазара на електрически превозни средства в САЩ, отчете във вторник по-ниска от очакваното печалба, отразяващи глобалното забавяне на търсенето на този тип задвижване.
Намаляване на разходите
Ford е напът да намали разходите с 2 млрд. долара през тази година, изтъква Лоулър, което ще помогне да се компенсират загубите от до 5,5 млрд. долара , които очаква в бизнеса с електромобили тази година. Това включва подновен натиск за подобряване на качеството, за да се намалят разходите, свързани с гаранционни искове.
Натрупването на повече от 60 хил. от наскоро преработените пикапи F-150 за допълнителни проверки на качеството допринася за отрицателния свободен паричен поток от 500 млн. долара през първото тримесечие.
Загуби в бизнеса с електромобили
Отрицателните резултати на Ford при електромобилите и опитите за контролиране разходите засенчиха силното представяне на търговското подразделение на компанията – Ford Pro, както и това на нейния печеливш бизнес с продажба на традиционни превозни средства с двигатели с вътрешно горене - Ford Blue.
Акциите на компанията изостават от тези на конкуренти като General Motors Co. и Stellantis NV.
Отделът за електромобили на Ford, известен като Model e, загуби 1,32 млрд. долара преди лихви и данъци през първото тримесечие, което е по-добър резултат от дефицита от 1,36 млрд. долара, очакван от анализаторите. Продажбите на Ford на електромобили в САЩ са нараснали с 86% през първото тримесечие, но това се дължи на ниската база отпреди година, когато два от заводите на компанията бяха затворени. В сравнение с четвъртото тримесечие на 2023 г. продажбите на електрически модели на Ford се понижават с 22%.
„Очаква се звеното Model e да загуби около 33 хил. долара на превозно средство през 2024 г., около 17% повече от 2023 г.“, пише Джоел Левингтън от Bloomberg Intelligence. „Намаляването на инвестициите, продажбите и вероятно съкращаването на разходите може да създаде „по-малко негативен“ сценарий“, добавя той.
Печалба от търговския бизнес
Търговският бизнес на автомобилния производител Ford Pro спечели 3 млрд. долара преди лихви и данъци, много повече от очакваните от анализатори 2,24 млрд. долара. Подразделението също така регистрира марж на оперативната печалба от 16,7 на сто спрямо около 10% преди година.
„Когато погледнете Ford Pro, отчитате едно страхотно тримесечие“, изтъква Лоулър. „Това е двойно повече от печалбата за миналата година и е невероятно висок темп на растеж“, добавя той.
По отношение на Ford Blue, бизнесът на Ford, който включва автомобили с двигатели с вътрешно горене и хибриди, автомобилният производител спечели 905 млн. долара преди лихви и данъци, изоставайки от пазарните очаквания за 1,63 млрд. долара.
Общите продажби на леки коли на Ford в САЩ се повишиха със 7% през първото тримесечие поради силното търсене на хибриди , което скочи с 42%.
Продажбите на пикапи F-Series, най-продаваните модели на Ford, паднаха с 10% през първото тримесечие на фона на проверките на качеството. По-рано този месец Ford възобнови доставките на електрическия F-150 Lightning след почти тримесечна пауза за корекция на неразкрит проблем.