IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Мексико спира стимулите за китайските електромобили заради натиска от САЩ

Вашингтон се страхува, че чрез установяването на заводи в южната съседка на САЩ, китайските концерни ще наводнят и американския пазар с евтини електромобили

12:30 | 04.05.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Федералното правителство на Мексико, притиснато от САЩ, държи китайските производители на автомобили на дистанция, като отказва да предложи такива стимули като евтина обществена земя или намаляване на данъците за инвестиции в производството на електромобили, съобщава Ройтерс, цитирайки източници, запознати с въпроса.

Последната среща между висши мексикански държавни служители и китайски автомобилен производител се е състояла през януари, като тук става въпрос за BYD Co. – най-големият автопроизводител в Китай по пазарен дял. По време на срещата мексиканските служители ясно са сигнализирали, че няма да дават стимули като тези, предоставяни на автомобилните производители в миналото и че властите ще поставят на пауза всички бъдещи срещи с китайски автомобилни концерни, добавят източниците.

Кабинетът на мексиканския президент Андрес Мануел Лопес Обрадор не отговори на молбата за коментар. Мексиканското министерство на икономиката също отказа коментар.

Говорител на Белия дом каза, че президентът на САЩ Джо Байдън няма да позволи на китайските производители на автомобили да наводнят пазара с превозни средства, които представляват заплаха за националната сигурност.

Ройтерс не успя да установи кои китайски автомобилни производители са поискали срещи след това. Мексиканските държавни служители обикновено не разкриват субсидиите, дадени на компаниите за изграждане на заводи.

Около 20 китайски автомобилни производители вече продават автомобили в Мексико, но никой все още няма завод в страната. Китайските превозни средства съставляват около една трета от общите предложения в Мексико.

Източниците приписват този ход на натиска на правителството на САЩ, по-специално от Службата на търговския представител на САЩ (USTR), да не се допускат китайските производители в зоната за свободна търговия, създадена съгласно Северноамериканското споразумение за свободна търговия.

Отговорът на представител на USTR до Ройтерс не се отнася до докладвания натиск, но служителят казва, че Споразумението между САЩ, Мексико и Канада (USMCA) не е предназначено да „осигури задна врата за Китай и други, които може да се стремят да получат достъп до нашия пазар без да плащат…мита".

Служителят добавя, че USTR е фокусирана върху този въпрос, тъй като се отнася до автомобили, стомана и алуминий.

Намесата на САЩ отразява нарастващите страхове за нейната автомобилна индустрия, синдикатите и политическите кръгове в САЩ, които са свързани с това, че китайски производители на автомобили като BYD, SAIC, Geely, Chery и JAC се стремят да използват Мексико като задна врата за продажба на евтини електрически автомобили в САЩ, без да плащат 27,5-процентни мита.

Търговският представител на САЩ Катрин Тай заяви, че САЩ трябва да предприемат решителни действия, за да защитят електромобилите от субсидираната китайска конкуренция.

Приклещен в кръстосан огън

Мексико, втората по големина икономика в Латинска Америка, е приклещена в кръстосания огън между двете най-големи икономики и автомобилни пазари в света.

Миналия месец американският републикански сенатор Марко Рубио предложи законодателство, изискващо много по-високи мита върху вноса на китайски превозни средства. Два дни по-късно трима демократи в Сената от щати, произвеждащи автомобили, призоваха администрацията на Байдън да повиши митата по вноса на китайски електромобили.

Базираните в Китай производители на автомобили могат да заобиколят американските мита, като изградят заводи в Мексико, стига да отговарят на правилата за това каква част от автомобила трябва да се произвежда на местно ниво.

„Значителна част от стоките, пристигащи в Мексико по море, вероятно ще бъдат превозени с камиони в САЩ, което поражда подозрение, че увеличението на търговията, на което сме свидетели, се дължи на вносителите, които се опитват да заобиколят американските мита“, коментира Питър Санд, старши анализатор в консултантската фирма Xeneta.

За да се избегнат митата на САЩ, стоките трябва до определена степен да произхождат или да са сглобени от местни компоненти, вариращи в зависимост от продукта и сектора. Най-малко 75% от основните части на автомобила - като двигател или трансмисия - трябва да са с произход от региона на Северна Америка.

Въпреки насрещния вятър китайските автомобилни производители като BYD все още се стремят да пуснат корени в Мексико.

В края на февруари BYD настоя, че всяка нейна фабрика в Мексико ще обслужва местния пазар у няма да доставя коли в САЩ. Но много представители на индустрията са скептични относно това.

Един от източниците разкрива пред Ройтерс, че вместо това BYD преследва стимули от отделните щати, въпреки че те са значително по-скромни от националните.

Индустриални щати като Дуранго, Халиско, щата Мексико и Нуево Леон искат да привлекат китайски производители на автомобили, които да отворят монтажни заводи, като предлагат широка гама от стимули. През декември Нуево Леон миналия одобри 153 млн. долара стимули за завод на Tesla.

Федералните стимули в миналото бяха щедри, включително безплатна земя, водни и енергийни съоръжения и помощ при наемане на работници, изтъква Франсиско Батиста, партньор в EY.

Батиста добавя, че този вид стимули са били намалени при сегашното правителство, но някои все още се предоставят на големи инвеститори като Volkswagen и Audi.

През септември мексикански служители от министерствата на икономиката и външните отношения пътуваха до Вашингтон, за да се срещнат с представители на Министерството на търговията, Държавния департамент и USTR като част от разговорите на високо ниво между САЩ и Мексико.

На срещата за първи път е била повдигната темата за китайските производители на автомобили, които обособяват производство на електромобили в Мексико, посочват източници.

Мексикански държавни служители казват, че макар китайските инвестиции да могат да помогнат на местната икономика, правителството е загрижено да не разгневи Вашингтон, което да доведе до преразглеждане на търговските отношения.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:10 | 04.05.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още