IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

България е първа в ЕС по ръст на продажбите на нови коли през март

Страната ни засенчва останалите пазари в региона и по увеличение на регистрациите на бензинови, хибридни и плъгин хибридни модели

14:00 | 18.04.24 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

България е лидер в Европейския съюз (ЕС) по ръст на продажбите на нови коли през март, като продадените количества в страната са най-големите за последните 12 месеца, става ясно от доклад на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

Общите продажби на нови превозни средства на българския пазар нарастват с 29,2% до 3944 броя спрямо 3053 броя година по-рано.

Автомобилният пазар в ЕС междувременно претърпя първия си месечен спад от началото на годината през март, като продажбите на нови коли в блока се свиват с 5,2% до около 1 млн. броя.

Времето на католическия Великден повлия отрицателно върху продажбите през миналия месец на повечето пазари в ЕС, включително на четирите най-големи: Германия (-6,2%), Испания (-4,7%), Италия (-3,7%) и Франция (-1,5%).

За първото тримесечие на годината регистрациите на автомобили в блока са се увеличили с 4,4%, достигайки близо 2,8 млн. броя. Основните пазари на блока отбелязват стабилен ръст от януари до март, като Италия и Франция записват увеличение от по 5,7%, следвани от Германия (+4,2%) и Испания (+3,1%).

През март се наблюдава промяна в състава на автомобилния пазар: делът на електрическите автомобили се понижи до 13% дял спрямо миналогодишните 13,9%, докато хибридните превозни средства разширяват присъствието си до 29% спрямо предишните 24,4%. Общият дял на бензиновите и дизеловите модели достига 47,8% спрямо 51,8 на сто преди година.

Продажби на нови леки коли в България през март. Графика: АСЕА Продажби на нови леки коли в България през март. Графика: АСЕА

Електрифицирани автомобили

През март регистрациите на напълно електрически автомобили в ЕС намаляват с 11,3% до 134 397 броя, отразявайки по-широкия спад на пазара. Белгия и Франция отчитат двуцифрени ръстове – 23,8% и 10,9 на сто, докато продажбите в Германия се свиват с 28,9%.

Първото тримесечие на 2024 г. приключва с общо 332 999 регистрирани нови изцяло електрически автомобила, което представлява 3,8% увеличение спрямо същото тримесечие на предходната година.

Продажбите на електромобили в България се увеличават с 3,7% до 141 броя през март спрямо 136 броя за март 2023 г. Делът на този вид задвижване от общите продажби в страната продължава да се свива на годишна база до 3,6%. През февруари регистрираните електромобили съответстваха на 4,3% от целия пазар.

Продажби на нови леки коли в ЕС през март. Графика: АСЕА Продажби на нови леки коли в ЕС през март. Графика: АСЕА

Хибридно-електрическите автомобили се открояват, постигайки 12,6% ръст на регистрациите в ЕС през март въпреки общия спад на пазара. Франция и Италия, едни от най-големите пазари на този тип задвижване, регистрират значителни увеличения от съответно 29,6% и 8,3%. Междувременно Германия отбеляза спад от 0,3%.

Продажбите на хибриди в България се увеличават с 91,5% до 90 броя спрямо 47 броя преди година. Страната ни отчита най-голям ръст сред всички останали страни в ЕС.

От друга страна, регистрациите на плъгин хибриди се свиват с 6,5% през миналия месец, като в Германия и Белгия се наблюдава спад от съответно 4,5% и 15,3%. Франция се противопоставя на тенденцията със скромно увеличение от 3,6%. През март обемите на продадените плъгин хибриди в ЕС достигат 73 029 броя, което се равнява на 7,1% от общия автомобилен пазар.

Продажбите на плъгин хибриди в България се увеличават със 140,9% до 53 броя спрямо 22 превозни средства преди година. И тук, както при общите продажби и регистрациите на хибриди, българският пазар е първи в ЕС по ръст. Въпреки голямото увеличение на регистрациите на електрифицирани превозни средства техният дял остава малък в сравнение с колите, използващи петролни горива.

Разпределение на пазарния дял според вида на задвижване при новите коли, продадени в България през март. Графика: ACEA Разпределение на пазарния дял според вида на задвижване при новите коли, продадени в България през март. Графика: ACEA

Бензинови и дизелови автомобили

През март продажбите на бензинови и дизелови автомобили са най-силно засегнати от общия пазарен спад. Продажбите на бензинови модели се свиват с 10,2%, като основен принос тук имат страни като Франция (-17,7%), Испания (-10,1%) и Германия (-3,4%). За разлика от тях, Италия отчита растеж от 5,7%. В резултат на това пазарният дял на бензина в региона намалява от 37,4% на 35,4% спрямо март предходната година.

България е първа по ръст сред страните в ЕС и при продажбите на бензинови коли. Регистрациите на този тип задвижване в страната се увеличават през март с 32,4% до 2876 броя спрямо 2172 броя година по-рано. Делът на бензиновите модели на родния пазар остава доминиращ – 72,9% от общите продажби.

Спадът на пазара на дизелови коли е още по-сериозен, като продажбите в ЕС се свиват с 18,5% през март. Значителни спадове се наблюдават на най-големите пазари: Франция (-32,1%), Испания (-38%) и Италия (-27,6%), докато Германия регистрира само леко намаление от 0,5%. Общите продадени обеми от този вид задвижване в региона достигат 128 227 превозни средства, което съответства на пазарен дял от 12,4%.

Регистрациите на дизелови автомобили в България растат през март с 13,6 на сто до 644 броя спрямо 567 броя година по-рано. Делът на този вид задвижване достига 16,3%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:56 | 18.04.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още