Зарядната инфраструктура за електромобили в България не е добре развита и това спъва развитието на сектора, коментираха участници във форума "Електроиндустрия 2024". Събитието е организирано от Българската асоциация на електрониката и електротехниката (БАСЕЛ) и Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП).
Калин Стойчев от "Финес-2" обърна внимание, че режимът за изграждане на зарядни станции за електромобили в Столичната община например е разрешителен и може да отнеме до 3 години, за да бъде получено разрешение за строеж. Според него това е причината в София да няма достатъчно зарядни станции за съществуващите автомобили.
"Общините са длъжник на инвеститорите в зарядна инфраструктура", заяви Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер "Електромобили", цитиран от организаторите. По думите му изграждането на една зарядна станция извън урбанизирани територии изисква същата документация, колкото и отварянето на мол.
"Това демотивира инвеститорите", категоричен беше Левков и допълни още, че е нужно да се повиши капацитетът на държавните чиновници. Експертът посочи, че има 30 млн. евро за общините и 100 млн. евро за държавата като цяло за насърчаване на електромобилността, но държавните служители не са наясно как могат да бъдат изразходени те.
В същото време Електроенергийният системен оператор (ЕСО) също изпълнява проект за изграждане на зарядни станции. За дружеството тези инсталации могат да бъдат от полза, защото могат да бъдат балансьор при пиково производство на енергия.
Иван Велчев, директор "Бизнес развитие" в "АмонРа Енерджи", разказа за проект, по който работи компанията. Той предвижда "зелен коридор" от зарядни станции и 10 електрокамиона, които да превозват товари от София до Солун. Един от хъбовете, където ще има зарядна станция, е Кресненското дефиле.
Засега в България са изградени три хъба по тази програма, като работата в Гърция върви много по-скоростно, обясни още Велчев. Той обясни, че някои от зарядните станции ще бъдат свързани с фотоволтаични централи, като така ще бъде постигнат двоен ефект - самодостатъчност и зелена енергия.
преди 7 месеца Те, електроавтомобилите са си спънати по рождение, в България направо куци, липса на стимули от държавата, заряди станции, консервативно мислене на потребителите, липса на вторичен пазар, липса на квалитетни сервизи за обслужване и какво ли не още. Като че ли ни е рано още за тях, все повече производители започнаха да изтрезняват и да се връщат към бензиновите и дизелни мотори. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца До: Ckъcaнa_Ушaнka ... хаха ... пухкавото дъ с меките китки и многото акаунти , или накратко тошкoпедeрасчето , се е заредил на клавиатурата да изкара за механа довечера ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца До: зеленясъл, много рано сутринта те е споходило слабителното тук, еебагхти вонята! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца Каква зарядна инфраструктура тука всеки се оправя сам за себе си! Даже в Румъния и Гърция има стимули за покупка на електрически автомобили, докато нашите гламанаци не виждат келепир в това и не отускат помощ:) По едно време модел 3 беше най-евтин в Румъния за целия ЕС, дори в Украйна дето с електричеството е тука има тука нема, Тесла е най продаваната кола и втора употреба и нова! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца До: Alex Silver ... мухаххаххаа ... то затова електричките доминират в продажните и са все повече и повече по пътищата ... купи си жигула за 500лв , никога нема да загуби стойност , докато си жив , винаги ще струва на вторични суровини 500лв ... нефел !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца Електрокарите, кайш? Скъпи, тежки, грамадни, скъпа поддръжка. На вторичния пазар дори само след 2 години губят почти половината от началната цена. Дори токът да е без пари, пак сметката не излиза. отговор Сигнализирай за неуместен коментар