Tesla се е отказала от дълго обещаваната по-евтина кола, на която инвеститорите разчитаха да стимулира растежа ѝ като автомобилен производител на масовия пазар, съобщават трима запознати с въпроса източници. Информацията им се потвърждава и от корпоративни съобщения, видени от Ройтерс.
Автомобилният производител ще продължи да разработва самоуправляващи се роботаксита на същата платформа за малки автомобили, уточняват източниците.
Решението представлява отказ от дългогодишната цел, която главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск често характеризираше като своя основна мисия – достъпни електрически коли за масите. Неговият първи голям план за компанията през 2006 г. призоваваше за производството първо на луксозни модели, след това за използване на печалбите за финансиране на „бюджетна семейна кола“.
Оттогава Мъск многократно обеща такава кола на инвеститори и потребители. През януари той заяви пред инвеститори, че Tesla планирала да започне производството на достъпен модел в завода си в Тексас през второто полугодие на 2025 г. след ексклузивно съобщение на Ройтерс с подробности за тези планове.
В момента най-евтиният модел на Tesla, седанът Model 3, се продава за около 39 хил. долара в САЩ. Вече несъществуващият начален модел, определян понякога като Model 2, трябваше да започне да се продава за около 25 хил. долара.
След публикуването на съобщението от Ройтерс Мъск заяви в социалната си мрежа Х, че „Ройтерс отново лъже“, без да посочва конкретни неточности.
Книжата на Tesla поевтиняха с над 6% след съобщението на Ройтерс, но възстановиха част от загубите си след публикацията на Мъск. Книжата поевтиняват с над 3% в следобедната търговия отвъд Океана.
Резкият обрат се случва в момент, когато Tesla е изправена пред ожесточена конкуренция в света от китайски електромобилни производители, които наводняват пазара с коли на цена от 10 хил. долара. Планът за безпилотни роботаксита, за чието осъществяване може да е нужно повече време, представлява по-тежко предизвикателство от инженерна гледна точка и носи по-висок регулаторен риск.
Двама източници съобщиха, че са научили за решението на Tesla да се откаже от Model 2 на среща, на която присъствали редица служители. Единият от източниците заяви, че срещата е била проведена в края на февруари.
„Указанията на Илон са всичко да отива за роботакси“, допълни източникът.
Трети източник потвърди отмяната на плановете и заяви, че нови планове призовават за производство на роботакси, но в много по-малки обеми от прогнозите за Model 2.
Четвърти източник, запознат с плановете на Tesla, изрази оптимизъм за решението за отклонение от стратегията за евтин автомобил в полза на роботаксита, сегмент, който Мъск счита за бъдещето на мобилността. Източникът предупреди, че продуктовите планове на Tesla може отново да се променят въз основа на икономическите условия.
Свиващите се печалби от евтини автомобили са предизвикателство за всички автомобилни компании. Но отлагането на преследването на такава кола, която преди време Мъск нарече своя мечта, създава значително по-големи затруднения за Tesla, тъй като сега тя е изправена пред далеч по-голяма конкуренция в тази ценова гама.
Докато Tesla разработваше с години силно експерименталния си и скъп електрически пикап Cybertruck, китайските автомобилни производители взеха преднина при достъпните електромобили, като придобиха пазарен дял, направиха икономии от мащаба и предлагат на потребителите изгодни цени, на които западните автомобилни производители не успяват да отговорят.
Докато китайските електромобили отбелязаха ръст до степен да застрашат доминацията на Tesla, Мъск се грижеше за огромната си империя, включваща производителя на ракети SpaceX, разработчика на мозъчни чипове Neuralink и гиганта сред социалните мрежи Х, който Мъск придоби през 2022 г.
Плановете за достъпен автомобил Tesla бяха считани за ключови за постигането на огромните амбиции на Мъск за ръст на продажбите. През 2020 г. той заяви, че Tesla се стреми да продаде до 2030 г. 20 млн. автомобила, два пъти повече, отколкото продава днес най-големият производител на автомобили в света Toyota. Със смъртта на Model 2 не е ясно как ще постигне тази цел.
Очакванията за автомобил за 25 хил. долара подкрепяха по-скромни, но все пак амбициозни очаквания на анализатори на Wall Street за продажбите на Tesla. Те според документ за отношенията с инвеститорите на Tesla предвиждаха продажбите на коли да нараснат до 4,2 млн. до 2028 г. спрямо 1,8 млн. миналата година.
преди 8 месеца Ех Божидара:) Ако не преписваше статии от Ройтерс, а следеше Х на Илън щеше да си наясно, че това не е вярно! отговор Сигнализирай за неуместен коментар