Докато Tesla Inc. се бори с глобалното забавяне на търсенето на електромобили, което допринесе за най-големия ѝ тримесечен спад при доставките от години, автомобилният производител, воден от милиардера Илон Мъск, също така стабилно губи позиции в Китай - най-големия автомобилен пазар в света, пише Bloomberg.
Изправен пред безпрецедентна местна конкуренция на фона на помрачените потребителски настроения в най-голямата икономика в Азия, пазарният дял на Tesla се е свил от 10,5% през първото тримесечие на 2023 г. до около 6,7% за тримесечието, приключило в края на декември, показват изчисления на Bloomberg.
Въпреки че Китайската асоциация за леки автомобили (PCA) не предоставя месечна разбивка за март на местните доставки спрямо това кои електромобили, произведени във фабриката на Tesla в Шанхай, са за износ, цифрите за първите два месеца на 2024 г. показват, че пазарният дял на американския автомобилен производител за този период е бил около 6,6% в сравнение със 7,9% за същия период преди година, когато анти-Covid мерките току-що бяха премахнати.
Tesla, която отдавна се определя като трансформатор в индустрията с авангардни продукти и авангардни технологии, поне в Китай разчита на два модела - седанът Model 3 и SUV-а Model Y. И двата бяха представени за първи път преди 2020 г. и оттогава са претърпели само малки освежавания. Междувременно множество конкуренти, от BYD до Nio, Xpeng, Li Auto и сега производителят на смартфони Xiaomi, представиха нови продуктови линии, пълни с високотехнологични функции.
BYD по-специално предлага широк спектър от модели - от хечбека Seagull, който се отличава с ъглов дизайн, двуцветно табло с форма на крило на чайка и шест въздушни възглавници, до неговия плъгин хибрид Yangwang U8, който може да прави 360-градусово завъртане на място.
Намаляването на цените беше друг стимул за продажбите за Tesla, един от най-успешните концерни, практикуващи режима на директни продажби - стратегия, която му позволява да диктува крайната цена в съответствие с производствените разходи и пазарното търсене. Китайските автомобилни производители обаче доказаха, че са решени да се присъединят към ценовата война, която беше започната от Tesla през януари 2023 г. и засилена в началото на тази година. Много от тях всъщност задълбочиха ценовите намаления по-рано тази седмица, вероятен отговор на предварително обявеното увеличение на цените от Tesla в понеделник.
Както се случва на много места по света, растежът на китайския пазар на електромобили се забавя. Очаква се доставките на превозни средства, използващи нов вид енергия, да се увеличат с 25% до 11 милиона броя тази година, съобщиха от PCA. Въпреки че това все още показва разширяване, резултатът изостава от 36-процентния ръст през 2023 г. и 96-процентното увеличение за 2022 г.
Междувременно Tesla беше принудена да намали производството от фабриката си в Шанхай. Доставките на компанията от завода, който произвежда електромобили за Китай, както и за износ към други части на Азия и Европа, отбелязаха спад през първите два месеца на 2024 г. спрямо същия период на 2023 г., докато общите продажби на леки коли в Китай се увеличиха.
PCA заяви във вторник, че Tesla е доставила приблизително 89 064 превозни средства в Китай през март спрямо 60 365 броя през февруари – което е най-ниското ниво от декември 2022 г. и като цяло е в съответствие с резултата през март 2023 г.
В отделно съобщение в сряда асоциацията каза, че общите продажби на леки коли в Китай са се увеличили със 7% през март спрямо година по-рано до 1,7 милиона броя. Междувременно общите продажби на дребно на плъгин хибриди и електрически автомобили се повишават с 28% до 698 000 броя с помощта на по-силното представяне на компании като BYD.
В световен мащаб Tesla заяви, че е доставила 386 810 превозни средства през първите три месеца на годината, засенчвайки медианната оценка на анкетирани от Bloomberg анализатори.
„Това беше епична катастрофа, не само по отношение на броя на доставките, но и на стратегията“, изтъква анализаторът на Wedbush Securities Дан Айвс в интервю за Bloomberg. „Това вероятно е един от най-предизвикателните периоди за Мъск и Tesla през последните четири или пет години“, добавя той.