Когато погледнахме електромобилите през призмата на целия им жизнен цикъл, стана ясно, че те нито са толкова чисти, нито толкова нулево емисионни, за колкото бяха представяни. Това мнение изрази в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria автомобилният експерт Калоян Желев. Според него с натрупването на данните за електромобилите започва да се оформя сериозен скептицизъм под формата на голямо предизвикателство към консенсуси по отношение на електрическите автомобили.
Желев смята, че електромобилното бъдеще нито е толкова оптимистично, нито достъпно. „Това обаче не означава, че електромобилите не са добре дошли в много сценарии за употреба, при които те са чудесна алтернатива за по-кратки разстояния, където има ефективност и бизнес обосновка“, изтъкна той.
Противопоставянето на електрическите и традиционните автомобили е напълно безсмислено, защото двете технологии на практика са връстници, отбелязва още експертът. „Електрическият двигател и батериите с течен електролит са изобретения на повече от 200 години“, припомни той и посочи, че технологията не е толкова революционна, а в момента се наблюдава „силен тласък за осмислянето ѝ“.
Автомобилният експерт отбеляза, че в този сложно оформил се контекст на много силен проелектромобилен импулс, Tesla за кратко време е успяла да заприлича на „конструктивен разрушител“. Според Желев противопоставянето на двете технологии е един от катализаторите на успеха на компанията.
По думите му една от ключовите причини за успехите на Tesla е, че има субсидии за електрически автомобили. „Не трябва да забравяме, че автомобилният пазар е един от най-тежко регулираните и конкуренцията между продукти със сходни качества съвсем не е свободна“, обясни експертът и добави, че зад последните събития в представянето на Tesla стоят причини, които не са само технологични или пазарни.
Като водеща от тях Желев очерта това, че от самото начало на проекта заводът на Tesla в Германия срещна немалка съпротива от местното население. Пречистването на отпадните води от автомобилното производство не е на нивото на предварителните проучвания, тъй като замърсяването е с до шест пъти по-високо от предписаното по проект и това предизвика много сериозни негативи за Tesla в Германия.
“Tesla като американска компания във всеки е момент е готова както да се възползва от всички позитиви на имиджа на САЩ като геополитически лидер, така и да консумира негативите“, отчете експертът. Желев подчерта, че поведението на американската държава предизвиква противоречиви реакции по много линии, а Tesla консумира резултата от противоречивата геополитическа линия на САЩ в пълен размер.
„Прашецът по крилете на Tesla падна и оттук насетне техният полет ще бъде по-труден“, се изрази метафорично той.
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.
преди 8 месеца Ей сега ще дойде зелкича и ще развее аргументирано този сериозен скептицизъм към бъдещето на електрическите автомобили. :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца До: hob6 а в съседната статия се говори за увеличени продажби ... и те така те, всеки си говори квото иска! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца Много скоро никой няма да кара друго освен нещо с ел. задвижване! С или без субсидии, всеки вижда ползите от технологията, но още цените са високи и се пазарува само от клиенти на премиум сегмента! Слезне ли ценово по-надолу и до там, виждаме какво се случва в Китай, там няма такава спирачка като в ЕУ и САЩ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца Китай ще пострада най-тежко от "зелените"електрички отговор Сигнализирай за неуместен коментар