Възходът на акциите на Xiaomi Corp. от 8 млрд. долара е изправен пред ключов тест, свързан с планираното представяне на електрическото превозно средство на китайския производител на смартфони в четвъртък (28 март), докато компанията се опитва да навлезе на един непознат и силно конкурентен пазар, пише Bloomberg.
Xiaomi ще стартира продажбите на SU7 в Китай – резултат от атаката за 10 млрд. долара на най-големия електромобилен пазар в света, доминиран от BYD и Tesla. Седанът вероятно ще навлезе в най-конкурентния сегмент въз основа на ценови прогнози от анализатори.
Съоснователят на Xiaomi, милиардера Лей Джун, нарече навлизането в сектора на електромобилите последното си голямо начинание, тествайки способността на компанията да се сдобие с дял от този вече пренаселен пазар, разчитайки на своите технологични възможности.
На фона на продължаващата повече от година ценова война в Китай, приемането на SU7 вероятно ще диктува импулса при акциите на Xiaomi, които поскъпнаха с 22% спрямо достигнатото дъно през февруари.
„Бизнесът с електромобили вероятно ще удари рентабилността на Xiaomi, докато не постигне мащаб, но очакваме това да бъде положителен двигател на цените на акциите в началната фаза по време на ранните обемни доставки“, пишат анализатори от JPMorgan Chase & Co. Пазарът очаква повече от 50 хил. доставени превозни средства през първите 12 месеца от дебюта на SU7, добавят анализаторите.
Очаква се пазарът на електрически автомобили в Китай да се забави за втора поредна година, като ключов индустриален орган прогнозира ръст на продажбите през 2024 г. да се забави до 25% от 36% за миналата година и 96% през 2022 г. Пазарният лидер BYD се стреми към 20% ръст на продажбите тази година, след като продаде 3 млн. плъгин хибридни и изцяло електрически коли през 2023 г. По-малкият играч Li Auto Inc. достави около 376 хил. превозни средства миналата година.
Xiaomi навлиза на конкурентия китайски пазар. Графика: Bloomberg
Оценките на банките от Wall Street за седана на Xiaomi варират от 200 хил. юана (27 667 долара) до 300 хил. юана. Местна медия цитира начална цена от 266 хил. юана за стандартната версия на SU7, известна като Speed Ultra. Лей междувременно казва, че колата може да ускори от 0 до 100 км/ч за 2,78 секунди.
Xiaomi все още не е разкрила колко ще струва SU7. Лей намекна по-рано, че няма да е 99 хил. юана, както се шегуваха някои в социалните медии. Коли със същите спецификации често струват 400 хил. юана или повече, изтъкна той.
„Ако моето предположение е правилно, за диапазон от 200 хил. до 250 хил. юана, това всъщност е най-конкурентният сегмент в китайското електромобилно пространство в момента“, коментира Джонсън Уан, анализатор в Jefferies Financial Group Inc.
Силата на първоначалните поръчки и отзивите на потребителите за SU7 ще привлекат вниманието на инвеститорите. Биковете възлагат надежди на Xiaomi, очаквайки компанията да постигне успеха на технологичния гигант Huawei Technologies Co., който също навлезе на пазара на електромобили.
Вместо да създава свой собствен модел, Huawei си партнира с най-малко пет автомобилни производители за производство на електрически превозни средства, използвайки своята силна база от фенове на смартфони, уникална технология и функции за свързване. Партньорската ѝ марка Aito се превърна в най-продавания бранд в Китай сред новите електромобили за два последователни месеца.
Въпреки че Xiaomi също се радва на лоялни последователи и интелигентна технологична екосистема, неговият електромобилен бизнес модел е различен и по-скъп. Тъй като ожесточената ценова война продължава да бушува, малко местни производители успяват да останат печеливши освен BYD и Li Auto.
Анализаторът на Goldman Sachs Group Inc. Тимъти Джао очаква Xiaomi да натрупа 14 млрд. юана от продажби на електромобили през 2024 г. при доставки от 65 хил. превозни средства и средна продажна цена от 225 хил. юана.
„Виждаме представянето на първия интелигентен електрически модел на Xiaomi като пазарен прозорец, който ще ѝ помогне да преоцени новите си инициативи“, пише Джао.