IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

CATL: Ще продължим да растем въпреки охлаждането на пазара на електромобили

Най-големият производител на електромобилни батерии в света иска да запази лидерската си позиция с иновативни решения и стабилни партньорски връзки

10:22 | 26.03.24 г.
Основателят и председател на CATL Робин Дзън. Снимка: Bloomberg L.P.
Основателят и председател на CATL Робин Дзън. Снимка: Bloomberg L.P.

Въпреки цялата си технологична мощ CATL не е имунизирана от забавянето на електромобилния пазар. Пазарната ѝ капитализация е намаляла приблизително наполовина от върха от 1,6 трлн. юана през декември 2021 г. Продажбите на дребно на електрифицирани коли в Китай, където влизат плъгин хибриди и изцяло електрически модели - почти се удвоиха тази година. Темпът на разширяване се очаква да се забави от 36% миналата година до 25% през тази година, прогнозира Китайската асоциация за леки автомобили.

Докато всички производители на батерии се надпреварват да разработят технология, която дава предимство на клетките им, сегашното господство на CATL изглежда непоколебимо. Тя контролира половината от пазара в Китай и изпреварва южнокорейската LG Energy Solution Ltd. за първото място в международен план.

Разширяването на отвъдграничните пазари предлага своеобразно хеджиране за CATL, тъй като има потенциал компанията да генерира по-добра възвръщаемост далеч от дома. Продажбите и печалбата на групата продължават да се увеличават, макар и с по-бавни темпове. Нетната печалба е нараснала с 44% миналата година до 44,12 млрд. юана, засенчвайки прогнозите.

CATL напоследък се възползва от по-ниските цени на ключови суровини. Спот цената на литиевия карбонат в Китай – решаваща суровина за батериите – е спаднала с около 84% от върха си през ноември 2022 г. Никелът също се радваше на силен ценови ръст, като впоследствие свръхпредлагането доведе до над 60-процентен спад спрямо върха през 2022  г.

56-годишният Дзън основава CATL през 2011 г. – време, в което политиците в Китай превръщат електромобилите в национален приоритет за развитие. Компанията стана публична през 2018 г., като нейният успех направи Дзън, който има докторска степен по физика, милиардер. Състоянието му е около 27,2 млрд. долара според индекса на милиардерите на Bloomberg.

Въпреки че CATL, с листнати акции на борсата в Шънджън, е добре капитализирана, Дзън казва, че обмисля вторично листване в Хонконг, за да даде възможност на някои от партньорите си да инвестират в компанията.

Може би най-тъмният облак на хоризонта за CATL е геополитиката.

Батерии на CATL. Снимка: Bloomberg L.P. Батерии на CATL. Снимка: Bloomberg L.P.

САЩ отблъскват компаниите, водени от CATL и най-големия китайски производител на електромобили BYD Co., заради контрола им върху веригата на доставки на електрически превозни средства. Законът за намаляване на инфлацията (IRA) предлага около 370 млрд. долара в разпоредби за стимулиране на изграждането на нови американски фабрики за слънчева енергия, батерии и електромобили.

Европейският съюз (ЕС) също започна разследване за субсидиране на Китай, което може да доведе до налагане на допълнителни мита по-късно тази година.

Дзън смята, че CATL има отношения с доверени партньори, които остават над политическите смущения. Той омаловажи заплахата, която представлява IRA, като каза, че законът предлага само временна защита на американската автомобилна индустрия и оприличи изборите в САЩ тази година на забавен филм.

„За съжаление, нямам много време за развлекателни шоу програми“, добавя Дзън. „Трябва да се съсредоточа върху технологиите“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:23 | 26.03.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още