Tesla Inc. е намалила производството в завода си в Китай на фона на бавния растеж на продажбите на електрически превозни средства и интензивната конкуренция на най-големия автомобилен пазар в света, съобщава Bloomberg.
Американският производител е инструктирал по-рано този месец служителите в завода си в Шанхай да намалят производството както на Model Y, така и на Model 3 – двете превозни средства, които Tesla изгражда и в Китай – като работят пет дни в седмицата вместо обичайните шест дни и половина дни, разкриват източници, запознати с темата.
Производствените линии работят на две смени по 11,5 часа на ден, което остава непроменено. Производството е намалено по-рано този месец, като персоналът не е получил ясна индикация кога ще се нормализира, добавят източниците.
Въпреки че общите продажби на леки коли в Китай са се увеличили със 17% през първите два месеца на годината, а регистрациите на превозни средства, използващи нова енергия (NEV) са нараснали с 37,5%, Tesla регистрира спад в доставките спрямо същия период преди година.
Производителят на автомобили, воден от милиардера Илон Мъск, се изправя срещу все по-ожесточена конкуренция в Китай, не само в лицето на местния конкурент BYD Co., но и редица други компании, произвеждащи по-достъпни и технологично обогатени превозни средства.
Tesla разчита предимно на два модела, представени за първи път преди 2020 г., за да се конкурират в Китай. Компанията обнови седана Model 3 и SUV-а Model Y през втората половина на миналата година.
Търсенето на електрически автомобили се забавя в Китай и в други големи региони, включително САЩ и Европа. Фабриката на Tesla в покрайнините на Шанхай произвежда автомобили както за вътрешния пазар, така и за износ.
Заводът на Tesla в Китай работи на пълен капацитет през 2023 г. Графика: Bloomberg
Някои от производствените линии в завода на Tesla в Шанхай, включително цеховете за батерии, са обект на по-дълги прекъсвания, посочват източниците. Tesla е предупредила пред персонала и някои доставчици да бъдат подготвени за удължени производствени ограничения до април. В началото на април Китай ще отпразнува Деня на почистването на гробниците, празник, когато потребителската активност по отношение на продажбите спада.
Tesla е доставила 131 812 автомобила през първите два месеца на 2024 г., което е спад от 6% спрямо същия период на миналата година, показват данни, публикувани от Китайската асоциация за леки автомобили (PCA). Само 53% от доставките отиват на местния пазар въпреки намаленията на цените, които Tesla предприе от началото на годината.
Продажбите на Tesla в Китай от 2020 г. до февруари 2024 г. включително. Графика: Bloomberg
Компанията също така продължава да предлага стимули за местните купувачи след предварителното съобщение за увеличение на цените за Model Y в опит да стимулира продажбите преди края на първото тримесечие.
Ръстът на продажбите на електрически автомобили в Китай се забавя, след като правителството оттегли подкрепата си за сектора и се отказа от субсидиите в края на 2022 г.
Доставките на NEV автомобили до дилърите се очаква да се увеличат с 25% до 11 милиона броя тази година, посочва PCA. Въпреки че все още се наблюдава разширяване, това е забавяне спрямо 36% през 2023 г. и 96% през 2022 г.