BYD Co. и други китайски автомобилни производители насочват масово нови модели електрически автомобили към Австралия - пазар, където все още няма въведени търговски бариери, а продажбите растат поради въведените субсидии за електромобили и данъчните облекчения, както и високите цени на бензина, пише Ройтерс.
Откакто дойде на власт през 2022 г., правителството на премиера Антъни Албанезе агресивно насърчава приемането на електромобили като част от плановете на страната за намаляване на емисиите – промяна, която изкристализира след десетилетие на мудни действия в областта на климата при консервативните лидери.
Това създаде мощен попътен вятър за търсенето на електрически автомобили. Тези коли представляват 7,2% от продажбите на нови автомобили в Австралия през 2023 г. спрямо 3,1% година по-рано.
Въпреки че Tesla има важна роля тук, китайските производители с фокус върху по-масовия пазар представляват най-голямата заплаха за наложилите се по-рано автомобилни производители като Toyota и Ford, чиято широка гама от автомобили с бензинови двигатели означава, че имат още какво да губят.
Миналата година продажбите на BYD, който навлезе на пазара в Австралия през 2022 г., нараснаха почти шест пъти до повече от 12 хил. автомобила. Подкрепяният от Уорън Бъфет автомобилен производител сега държи 14% от пазара на електромобили в страната, на второ място след Tesla, която може да се похвали с 53%, показват данни на Федералната камара на автомобилната индустрия.
„Възможността е много ясна“, коментира Дейвид Смитърман, главен изпълнителен директор на EVDirect, дистрибутор на BYD за Австралия.
BYD ще добави два SUV-а и пикап, за да увеличи продуктовата си гама в Австралия до шест модела през тази година, добавя Смитърман. EVDirect също така ще отвори още 30 представителства през следващите 18 месеца, като компанията започна продажби на компании като Uber.
Китайският държавен концерн SAIC Motor обяви, че ще пусне на пазара три нови модела тази година под своята марка MG, включително плъгин хибрида MG3 и MG Cyberstar - електрически роудстър, увеличавайки гамата си от електрифицирани продукти в Австралия до пет модела.
Вече наложилите се в страната автомобилни производители също се стремят да подобрят своето присъствие. Ford има две електрифицирани превозни средства на австралийския пазар и готви още три. Toyota току-що пусна първия си електрически автомобил, който се присъединява към нейните девет хибрида в Австралия, като предлага по-ниски емисии от аналогичните превозни средства с бензинов двигател. Японската група изрази увереност в стратегията си за предоставяне на широка гама от хибриди и електрически автомобили с батерии.
Въпреки че Австралия е сравнително малък пазар в световен мащаб с 1,2 милиона продадени автомобила миналата година, тя е много привлекателна за китайските производители на автомобили, като се има предвид, че няма развита индустрия за производство на автомобили и се смята, че е малко вероятно да въведе протекционистични търговски бариери.
Китайският стартъп Leapmotor, който си партнира със Stellantis, докато се разширява в глобален мащаб, определи Австралия като приоритетен пазар, отбелязвайки липсата на местни производители на автомобили.
На ключовите пазари напрежението ескалира. Европейските власти започнаха разследване относно предположенията за неправомерно облагодетелстване на китайските концерни от държавната подкрепа на Пекин, докато САЩ започнаха разследване, което засяга сигурността на данните при произведените в Китай автомобили.
Отношенията между Канбера и Пекин се стоплиха след години на напрежение, като и двете страни се съгласиха да загърбят пререканията и да разширят сътрудничеството. Правителството на Албанезе не е дало никакъв знак, че се притеснява от рисковете за киберсигурността, породени от китайските автомобили.
За да стимулира търсенето на електрически автомобили, правителството въведе данъчни облекчения при споразумения за покупка на лизинг на електромобили.
Трите най-големи щата в страната – Нов Южен Уелс, Виктория и Куинсленд – също си поставиха цели електромобилите да представляват 50% от всички продажби на нови автомобили до 2030 г., осигурявайки щедри отстъпки за покупки на електромобили и инвестирайки сериозно в изграждането на зарядна инфраструктура.
Очакванията показват, че търсенето на електромобили ще продължи да нараства, въпреки че прогнозите варират. PwC изчислява, че половината от продажбите на нови автомобили в Австралия ще бъдат на електромобили до 2027 г. В същото време BMI, подразделение на Fitch Group, прогнозира дял от 18% до 2032 г.