Индонезия, най-големият износител на никел в света, предлага отрезвяващо послание за изпитващите затруднения производители на метала в други части на света: „Не очаквайте значително съживяване на цените“.
Септиан Харио Сето, правителственият служител, който ръководи инициативата за разширяване на обработката на никел в Индонезия, казва, че е малко вероятно цените да се покачат много над 18 000 долара за тон на Лондонската метална борса. Държавата от Югоизточна Азия ще гарантира, че пазарът остава добре снабден, за да поддържа по-ниски разходи за производителите на електрически превозни средства, добавя той.
„Тази концепция трябва да бъде добре разбрана от всички тези производители на никел на други места“, изтъква Сето, заместник-министър на морските дела и инвестициите. „Целта на правителството е да намери равновесие, така че търсенето на никел, особено за електромобили, да бъде добре задоволено“.
Цените на никела се сринаха с около 45% миналата година и паднаха за кратко под 16 000 долара за тон по-рано този месец, тъй като търсенето се забави, а доставките от Индонезия скочиха до повече от 50% от глобалното предлагане. Почти половината от всички обекти за добив на никел в световен мащаб са нерентабилни, което принуждава миннодобивните гиганти в Австралия и Нова Каледония да обмислят закриване на мини.
Цените трябва да останат над 15 000 долара за тон, тъй като в противен случай индонезийските рафинерии ще бъдат принудени да намалят производството под това ниво. В четвъртък никелът поскъпна с 0,4% до 17 665 долара за тон в Лондон.
Въпреки че цените на метала като цяло са в низходяща траектория, търсенето все пак трябва да се увеличи в по-дългосрочен план поради ускореното навлизане на електромобили. Индонезия, с помощта на китайски компании, вече прави опити да се възползва от този потенциал с нови преработвателни предприятия, които произвеждат смесена хидроксидна утайка, форма на никел, насочена директно към автомобилните производители. Джакарта очаква общият капацитет на тези съоръжения да се удвои през следващите три години.
Това трябва да е достатъчно, за да задоволи нарастващото търсене на сектора, казва Сето. Индонезия вижда задържането на цените в сектора на електромобилите като ключово за гарантиране, че базираните на никел батерии ще останат конкурентоспособни с алтернативи на по-ниска цена, включително литиево-желязо фосфатните аналози, добавя той.
„Знаем какво се случи с кобалта преди три, четири години“, припомня Сето, имайки предвид скока в цената на метала, който накара купувачите да търсят други опции. „Трябва да сте сигурни, че всеки в екосистемата има добра доходност“.
Производството на хидроксидна утайка в Индонезия, голям дял от което идва от съоръжения, собственост на Китай, все повече се обвързва със сделки за закупуване, изтъква Сето. Производството на химикала е много по-малко въглеродно интензивно от производството на батериен никел чрез употреба на въглища, което представлява по-голямата част от капацитета на нацията.
Това е важно за електромобилните производители, които се снабдяват с индонезийски никел, които са притиснати от политици и инвеститори да „изчистят“ своята верига на доставки. Няколко европейски автомобилни компании агресивно се обръщат към индонезийските миннодобивни концерни, за да сключат сделки за доставки, подчертава Сето, като отказа да назове имената на фирмите.
Американските производители на автомобили, междувременно, са загрижени за доминирането на китайските компании в глобалната верига на доставки на батерии. Законът за намаляване на инфлацията (IRA) на президента Джо Байдън предлага щедри субсидии за производството на електромобили, при условие че делът на китайските компоненти в структурата им е малък.
Индонезия търси важна сделка за доставка на минерали с Вашингтон, за да гарантира, че нейният никел играе ключова роля във веригата на доставки на електромобили на американските компании. Джакарта обяви планове за проследяване на добива, за да смекчи опасенията относно спазването на екологичните и трудовите стандарти.
„Посланието, което отправяме към САЩ, е, че те не само са изправени пред конкуренция от страна на Китай за доставките на никел, идващ от Индонезия. Те също са изправени пред конкуренция от своите приятели в Европа“, посочва Сето.