Големите автомобилни производители обявиха, че планът на Калифорния за прекратяване на продажбата на конвенционални автомобили до 2035 г. може да е неосъществим в 11 други щата, които са приели насоките, позовавайки се на недостатъчното потребителско търсене.
Алиансът за автомобилни иновации, който представлява повечето големи автомобилни производители с изключение на Tesla Inc., изрази своите опасения в коментари, подадени до Агенцията за опазване на околната среда на САЩ (EPA) относно предложението на Калифорния за забрана на въпросните продажби.
Калифорнийският борд за въздушни ресурси (CARB) поиска от EPA освобождаване от задълженията, свързани със Закона за чистия въздух, за да изпълни своя план за прекратяване на продажбите на превозни средства, работещи с изкопаеми горива, до 2035 г.
Изискванията на Калифорния за електромобилите може да са осъществими „поне в първите години“, изтъкват концерните, добавяйки, че реализирането на целите при други щати със значително по-ниски нива на текущи продажби на електромобили не е толкова вероятно.
Отговорността за спазване на правилата е на производителите на автомобили, но не е ясно „дали клиентите във всяка юрисдикция ще приемат технологии (автомобили с нулеви емисии) и ще ги купуват в достатъчни количества. Те до голяма степен са извън контрола на производителите на автомобили“, заяви групата, която представлява General Motors, Toyota, Volkswagen и други компании.
В отговор на това CARB посочва, че щатите, които са приели цените на Калифорния, разбират, че „чистите автомобили подобряват здравословното състояние на обществото и се справят с глобалните предизвикателства“.
От своя страна, алиансът казва, че за да бъде постигната целта за 2035 г., продажбите на изцяло електрически и плъгин хибридни модели, както и тези на водородни превозни средства, трябва да нараснат двойно във всички щати с изключение на един, които са приели правилата на Калифорния, и да се утроят в други пет.
Отделно, Американският петролен институт призова EPA да отхвърли плана на Калифорния, който според него представлява „крайна регулаторна намеса“.
Администрацията на президента Джо Байдън избегна определянето на крайна дата за постепенно преустановяване на продажбата на автомобили, работещи с изкопаеми горива.
През април EPA отделно предложи правила за намаляване на емисиите от превозни средства до 2032 г., като прогнозира, че 60% от новите автомобили ще трябва да бъдат електрически до 2030 г., като този дял е нужно да нарасне до 67% до 2032 г., за да отговарят на изискванията. Ройтерс съобщи по-рано този месец, че EPA планира да смекчи годишните изисквания до 2030 г.
Правилата на Калифорния започват през 2026 г. и ще намалят замърсяването, причиняващо смог от лекотоварни превозни средства, с 25% до 2037 г. Те задължават 35% от продадените нови коли да бъдат електрически или плъгин хибриди до 2026 г. Този дял трябва да нарасне до 68% през 2030 г. и до 100% до 2035 г.
Правилата на Калифорния изискват до 2035 г. 80% от всички нови превозни средства, продавани в щата, да бъдат електрически, а останалите 20% - хибридни.