Общото трудово възнаграждение на главния изпълнителен директор на Stellantis NV Карлос Таварес е нараснало през 2023 г. с 56% до 39,5 млн. долара (36,5 млн. евро), съобщава Ройтерс.
За сравнение, през 2022 г. заплатата на Таварес достига 23,46 млн. евро.
За миналата година 10 млн. евро са предоставени на ръководителя на автомобилната група под формата на стимули относно трансформацията, която набира скорост под негово управление. Други 23,47 млн. евро представляват пари в брой и акции.
Stellantis заяви, че е лидер в индустрията по отношение на финансовите резултати през първата половина на 2023 г., като от създаването ѝ през 2021 г. цената на нейните акции изпреварва средната за автомобилната индустрия и ръста на S&P 500 със значителна разлика.
По време на миналогодишните преговори, профсъюзът United Auto Workers остро разкритикува заплатите, които главните изпълнителни директори на General Motors, Ford Motor и Stellantis получават.
Ford и GM все още не са разкрили възнагражденията на своите ръководители за миналата година. През 2022 г. главният изпълнителен директор на GM Мари Бара получи 29 млн. долара, докато шефът на Ford Джим Фарли беше възнаграден с близо 21 млн. долара.
След мащабни целенасочени стачни дейности срещу трите компании от Детройт постигнатите споразумения между концерните и UAW включват незабавно увеличение на заплатата с 11 на сто и ръст на основните възнаграждения от 25% до 2028 г., както и намаляване на времето, необходима за достигане на най-високото договорено ниво на заплащане до три години от предишните осем.
Stellantis заяви, че средностатистическият ѝ служител е заработил 70 404 евро през 2023 г., което е с 9,4% повече от отчетените през 2022 г. 64 328 евро.
Съотношението на общата компенсация на Таварес към тази на средностатистическия служител на групата е 518, което е значително увеличение спрямо 2022 г.
Stellantis каза, че по-високото съотношение се дължи на въздействието на еднократен, дългосрочен стимул за 2021-2025 г.
Италиано-френската компания изтъква, че работната ѝ сила в световен мащаб е намаляла с 5,2% през 2023 г. до малко над 258 000 души, като служителите ѝ в Северна Америка достигат 81 341 души, което е спад от отчетените година по-рано 88 835 души.
Междувременно Stellantis се подготвя а трудна година с по-голямо производство на автомобили в световен мащаб, което ще натежи върху цените. Компанията ще се противопостави на насрещните ветрове с редица нови модели и ще заложи на гъвкави опции, посочи главният финансов директор Натали Найт.
„Средата на предлагане се нормализира, както и ценовите условия“, заяви Найт по време на разговор с журналисти относно финансовото представяне на компанията. „Устойчиви сме на това, което смятаме, че ще бъде доста бурна година“.
Рентабилността на Stellantis постепенно започва да се понижава спрямо високите нива, които концернът отчете през 2021-2022 г. През втората половина на миналата година маржът на оперативната печалба падна до 11,2% спрямо отчетените преди година 12,3%.
За тази година компанията очаква да си осигури най-малко двуцифрен оперативен марж и положителен индустриален свободен паричен поток.