Френският автомобилен производител Renault отчете по-ниска от очакваната нетна печалба за цялата 2023 г., но отбеляза ръст на маржа и приходите, като предложи да изплати по-голям дивидент на инвеститорите, съобщава Ройтерс.
Renault заяви, че ще предложи дивидент от 1,85 евро на акция за 2023 г. спрямо предоставените на акционерите 0,25 евро на акция за 2022 г., присъединявайки се към американските си конкуренти Ford Motor Co. и General Motors, които заделиха повече пари за възнаграждение на инвеститорите.
По-силната парична позиция и ръстът на маржа са поредният знак, че трансформацията на автомобилния производител под ръководството на главния изпълнителен директор Лука де Мео започва да дава плодове.
За да увеличи продажбите, Renault сви продуктовата си гама и се фокусира отново върху своите най-печеливши пазари и модели.
„Предложеното изплащане на дивидент илюстрира нашата увереност в способността ни да продължим да растем“, изтъква пред журналисти Тиери Питон, главният финансов представител на Renault.
Renault отчете оперативен марж от 7,9% спрямо 5,5% през 2022 г. Компанията заяви, че очаква оперативен марж от около 7,5% през 2024 г.
По-рано тази година френската група отчете 9% ръст на глобалните продажби за миналата година след четири последователни години на спад.
Анализаторът на Bernstein Даниел Роеска изтъква, че маржът от 7,9% е малко над пазарните очаквания, добавяйки ч е окуражен от насоките за 2024 г. и силния дивидент на фона на стабилния свободен паричен поток.
Подобно на други европейски производители на автомобили, Renault се бори с ожесточената конкуренция в лицето на американския концерн Tesla Inc. и по-евтини китайски модели в момент на охлаждащо се търсене и свиваща се държавна подкрепа за електромобилите.
Френският производител залага на нови електрически модели в защитата на своя роден пазар, като планира да пусне 10 нови модела само тази година, включително два напълно електрически автомобила – Scenic и R5.
"Тези резултати (...) отразяват успеха на нашата стратегия Renaulution. Нашите основи никога не са били по-силни и ние няма да спрем дотук", изтъква Де Мео.
И все пак неговата трансформация се забави рязко миналия месец, когато Renault обяви, че се отказва за момента от плановете си да листне своя електромобилен бизнес Ampere, позовавайки се на неблагоприятните пазарни условия.
Подготвяното първично публично предлагане (IPO) беше важна част от стратегията на компанията, насочена към извличане на по-голяма рентабилност и отделянето на бизнеса с конвенционални превозни средства, известен като Horse.
Създаването на Horse допринесе с около 90 базисни пункта за увеличението на маржа през 2023 г., изтъква Renault.
Де Мео също така е подложен на натиск да подобри пазарната стойност на компанията: нейната пазарна капитализация от 11 млрд. евро е много по-ниска от тази на европейските конкуренти, а 12-месечното съотношение цена/очаквана печалба - ключов показател за оценката на акциите - е 2,9, също най-ниското в сектора.
За 2023 г. автомобилният производител отчете нетна печалба от 2,315 млрд. евро спрямо загуба за 2022 г. от 716 млн. евро, която включва излизането на автомобилния производител от Русия.
Нетната печалба обаче изостава от медианната оценка на анализатори, анкетирани от LSEG, от 3,52 млрд. евро. Пазарните прогнози обаче не включват капиталовата загуба от около 900 млн. евро в резултат на продажбата на част от дела, който Renault държи в Nissan.
Приходите за 2023 г. са нараснали с 13% до 52,38 млрд. евро. Анализаторите очакваха 52,88 млрд. евро.