Съдия в Делауър отмени споразумението за рекордната заплата на Илон Мъск от 56 млрд. долара в Tesla, като нарече предоставеното възнаграждение от борда на директорите на компанията производител на електромобили „невъобразима сума“, която е несправедлива към акционерите, предава Ройтерс.
Книжата на Tesla поевтиняха с 3% в следборсовата търговия и някои инвеститори възлагат надежди, че решението на съда може да накара Tesla да промени начина си на управление.
Бордът на директорите на компанията беше критикуван, че не е осигурил надзор на воинствения си главен изпълнителен директор, който често попада на първите страници на вестниците. Мъск спори с регулаторите и ръководи едновременно още няколко компании.
Решението, което може за бъде обжалвано, отменя най-голямото заплащане в корпоративна Америка. Съдията установи, че възнаграждението на основата на акции е било договорено от директори, които изглежда се чувстват задължени на Мъск, определян от списание Forbes за най-богатия човек в света.
„Повлечен от реториката „всичко е цветя и рози“ и може би заблуден от привлекателността на Мъск на суперзвезда, бордът на директорите никога не е задавал въпроса за 55,8 млрд. долара: нужен ли е въобще този план на Tesla, за да задържи Мъск и да постигне целите си?“, написа Катлийн Маккормик от съда в Делауър.
Маккормик даде указания на акционера в Tesla, който оспори споразумението за заплащането, да работи с правния екип на Мъск за прилагане на решението. То може да бъде обжалвано пред Върховния съд в Делауър, след като страните се споразумеят по окончателната разпоредба и за хонорарите за адвокатите на акционера, които ще бъдат платени от Tesla.
Решението беше взето в момент, когато компанията предупреждава за забавяне на ръста, а индустрията на електромобилите преосмисля търсенето. Tesla стана най-скъпата автомобилна компания под управлението на Мъск, но голяма част от стойността ѝ се основава на очаквания за бъдещи пробиви като самоуправляващи се роботаксита.
„Никога не регистрирайте компанията си в щата Делауър“, написа Мъск в публикация в социалната мрежа X, която купи през 2022 г.
„Добър ден за добрите момчета“, коментира в имейл Грег Варало, адвокат на акционера в Tesla Ричард Торнета, който заведе делото през 2018 г.
Възнаграждението на главния изпълнителен директор
„Невероятният размер на най-големия план за заплащане в историята – невъобразима сума, изглежда е целял да помогне на Мъск да постигне това, което според него ще допринесе за „добро бъдеще за човечеството“, пише Маккормик в мнението си от 201 страници.
Мъск свидетелства по едноседмичния съдебен процес за възнаграждението му през ноември 2022 г., като заяви, че парите ще бъдат използвани за финансиране на междупланетарни пътувания. „Това е начин да отведем хора до Марс. Tesla може да помогне за постигането на това“, каза още Мъск.
10-годишното споразумение на Tesla за заплатите на Мъск, което беше постигнато през 2018 г., би възлязло на 51 млрд. долара съгласно цена на акциите на компанията в края на борсовата търговия във вторник.
Това се равнява на около една четвърт от богатството му от 210,6 млрд. долара според списание Forbes, което в момента го поставя с около 2 млрд. долара пред главния изпълнителен директор на LVMH Бернар Арно и неговото семейство.
Решението беше обявено в момент, когато Tesla подготвя нов кръг от преговори за заплащането с главния изпълнителен директор. Мъск заяви в публикация в Х този месец, че ще се чувства некомфортно да ръководи Tesla, ако няма 25% от правата за гласуване. Към онзи момент милиардерът притежаваше около 13% от компанията и заяви, че преговорите няма да започнат преди решението на Маккормик.
Според съдията много от директорите в борда на Tesla, включително сегашните членове Кимбал Мъск, брат на Илон, и Джеймс Мърдок, син на медийния магнат Рупърт Мърдок, нямат независимост заради близките си лични връзки с главния изпълнителен директор. Двама други настоящи директори на Tesla – Робин Денхолм и Ира Ехренпрейс, са показали липса на независимост в решението за заплащането, допълни тя.
В момента бордът на директорите има осем членове, включително главния изпълнителен директор.
Според Рос Гербер, президент и главен изпълнителен директор на Kawasaki Wealth & Investment Management и инвеститор в Tesla, решението на съда показва, че компанията трябва да смени поне трима директори с независими членове на борда, преди да може да преговаря за нов план за заплащането на Мъск.
„Цялата корпоративна структура на Tesla по същество беше смятана за неуместна за публична компания“, отбеляза Гербер.
Директори в Tesla заявиха по време на съдебния процес, че компанията плаща, за да гарантира, че един от най-динамичните предприемачи в света ще продължи да посвещава вниманието си на производителя на електромобили. Антонио Гарсиас, директор в Tesla от 2007 до 2021 г., нарече пакета „страхотна сделка за акционерите“.
Адвокатите на Торнета заявиха, че бордът на Tesla не е уведомил акционерите, че целите са по-лесни за изпълнение, отколкото признавала компанията, и че вътрешни погнози са показали, че Мъск бързо ще получи право на голяма част от пакета със заплащане.
Правният екип на ищеца твърдеше също, че бордът имал задължението да предложи по-малък пакет със заплати или да потърси друг главен изпълнителен директор и че е трябвало да изиска от Мъск да работи през цялото време в Tesla, вместо да му позволи да се съсредоточи върху странични проекти като SpaceX и социалната мрежа X.
Споразумението за заплатите предоставя възнаграждения за опции върху близо 304 млн. акции, които Мъск може да купи за около 23,33 долара всяка, доста под цената от 191,59 долара в края на търговията във вторник. Мъск получи всички 12 транша с възнаграждения от опции върху акции, докато Tesla постигаше все по-големи финансови и оперативни цели.
Мъск не е упражнил нито една от опциите и след като го направи, трябва да задържи акциите пет години, преди да продаде, отбеляза Маккормик. Той няма гарантирано заплащане.
Стойността на Tesla за кратко премина прага от 1 трлн. долара през 2021 г. спрямо 50 млрд. долара, когато беше договорено споразумението за заплатите.
Амит Батиш от компанията Equilar, специализирана в изследванията на заплащането на корпоративни ръководители, каза през 2022 г., че пакетът от заплати на Мъск е около шест пъти по-голям от заплащането на 200-те най-високоплатени ръководители през 2021 г., взети заедно.
преди 10 месеца Всички части в една кола имат значение и вършат някаква работа. Все пак двигателят има нуждя от гориво и колкото повече, толкова по-бързо се движи и по-надалеко стига. Всички останали чаркове се движат благодарение на двигателя, на гърба на двигателя. А Илон Мъск е двигател и то не обикновен, а ракетен. Акционерите трябва да са доволни и щастливи, че съдбата ги е свързала с такъв предприемчив човек. Рядко се срещат такива екземпляри. отговор Сигнализирай за неуместен коментар