Водородът не е универсално енергийно решение за транспорта, но за Европа, която произвежда много енергия от ВЕИ, може да бъде. Енергията, произведена от ВЕИ, може да се преобразува към водород, като така тя няма да се губи изцяло, както досега. Водородът засяга най-сериозните икономически интереси, като проблемът е, че редица лобита са против развитието му. Този коментар в предаването "Футуризъм" на Bloomberg TV Bulgaria направи Константин Томов, главен редактор на Automedia и автор на предаването "Колела".
По думите му все още никой не може да предскаже кои ще са технологиите, които ще определят бъдещето на транспорта. „Работи се по няколко различни технологии и не се знае коя от тях ще се наложи, което е проблем за инвеститорите, тъй като не знаят дали вложенията им ще бъдат доходоносни и дали няма да бъдат изгубени“, посочи Томов.
Той уточни, че в момента борбата е между различни видове батерии, синтетични горива и налагането на водорода. „Бъдещето най-вероятно е електрическо, но въпросът е коя технология ще се наложи, смята той и напомни, че вярването, че литиево-йонните батерии ще са именно тази технология, се оказа заблуда и за управленците. – Литиево-йонните батерии се оказаха неефективни за товарния, въздушния и морския транспорт“.
Константин Томов обясни, че несъвместимостта им с тези сектори идва от много фактори като: тежестта на самите батерии, лесното им запалване и недостатъчно ефективната енергийна плътност, която е ограничена и не може да покрие нуждите на различни сектори и потребители.
„Това най-после внуши на политиците, че не е добра идея да се налага насилствено и на политическо ниво едно решение, а по-скоро е добър вариант да се работи успоредно в няколко посоки, така че всеки сектор да си избере това, което му върши най-добре работа“, смята той.
Томов засегна и друга голяма тема – автономното управление, което би могло да трансформира транспортния сектор из основи. „Много компании правят разработки и подобрения в тази насока, но сме едва на ниво 3, което предполага шофьорът да не държи ръцете си на волана, но да е готов да се намеси в определени ситуации. За пълното компютърно управление са нужни изключително много изчислителна мощ и сензори“, посочи той.
Според него все още има проблем с изчислителната способност. Основният проблем е, че един напълно автономен автомобил трябва не само да е толкова сигурен, колкото е човекът зад волана, а трябва да е по-сигурен, за да го приемем като общество, е мнението на журналиста.
Томов съобщи, че в сектора на батериите се правят разработки в десетки направления, като комбинират различни елементи, за да намерят най-добър резултат. „Единият вариант е с твърд електролит, който не е запалим, и би направил по-компактни батериите и с по-висока енергийна плътност“, посочи Томов.
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
В предаването вижте още: Последните изследвания оспорват схващането, че генетичните мутации, които са двигател на еволюцията, са изцяло случайни. Новаторска технология за комуникация с видима светлина, която може да е 100 пъти по-бърза от Wi-Fi. Археолози са идентифицирали група от изгубени преди 2500 години градове в тропическите гори на Амазонка. Геолози са потвърдили, че изригването на вулкани в Исландия е довело до събуждането на разлом, който е бил в спящ режим в продължение на 800 години.
Всички гости на предаването "Футуризъм" може да гледате тук.