България отчита най-голям ръст при продажбите на електрически микробуси в Европейския съюз (ЕС) през 2023 г., въпреки че по обеми страната ни значително изостава от основните пазари на това задвижване, става ясно от нов доклад на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Регистрациите на електрически микробуси на българския пазар за миналата година нарастват с 635% до 147 броя спрямо 20 броя година по-рано. При общите продажби на микробуси България отчита 6,3% ръст до 5192 броя спрямо 4885 броя за предходната година.
През 2023 г. продажбите на нови микробуси в ЕС междувременно растат с 14,6% до близо 1,5 млн. броя, водени от силните резултати на ключови пазари в региона. Италия е начело със забележителен ръст от 22,7%, следвана плътно от Испания с 22%, Германия с 12,1% и Франция с 8,9%.
Регистрации на нови търговски превозни средства в ЕС за 2023 г. Източник: АСЕА
По подобен начин новите регистрации на камиони в блока се увеличават с 16,3% до 346 986 броя. Германия води сред големите пазари с 94 820 регистрации, което е ръст на годишна база от 24,4%. В Испания продажбите се увеличават с 22,3%, в Италия с 11,4%, а във Франция - с 11,3%.
Регистрациите на нови автобуси в ЕС са нараснали с 19,4% в сравнение с 2022 г., достигайки общо 32 593 превозни средства.
Разпределение на пазарния дял на микробуси, камиони и автобуси според вида на задвижване (ЕС). Източник: ACEA
Микробуси
През 2023 г. дизелът остава водещо гориво на пазара, с 1,2 милиона регистрирани превозни средства, отбелязвайки 10,4% увеличение спрямо обемите от 2022 г. Пазарният му дял обаче се свива от 85,7% през 2022 г. до 82,6%. Едновременно с това микробусите с електрическо задвижване набират популярност, което допринася за постепенна промяна в динамиката на пазара.
Продажбите на електрически микробуси растат с 56,8% през 2023 г., което им осигурява 7,4% пазарен дял спрямо 5,4% през 2022 г. Тази промяна се дължи на значителните ръстове на ключови пазари, включително Нидерландия (+110,4%), Испания (+100,3%) и Франция (+76,7%).
Пазарен дял на новите микробуси в България през 2023 г. според вида на задвижване. Източник: АСЕА
Камиони
През 2023 г. дизелът продължава да доминира и на пазара на камиони, съставлявайки 95,7% от новите регистрации тук. Стабилен ръст от 15,4% е отчетен в продажбите на дизелови камиони в ЕС, подкрепени от забележимото разширяване на ключови пазари, включително Германия (+23,5%), Испания (+21,8%) и Италия (+12,3%).
В същото време новите регистрации на електрически камиони отбелязаха впечатляващ ръст от 234,1%, достигайки обеми от 5279 превозни средства. Основните двигатели тук са Нидерландия и Германия, където продажбите се увеличават съответно с 889,7% и 169,8 на сто. Общо двете страни допринасят за над 60% от всички продажби на електрически камиони в ЕС. Това задвижване сега представлява 1,5% от пазара, значителен ръст спрямо отчетените преди година 0,8%.
АСЕА все още няма данни за продажбите на камиони в България за 2023 г.
Автобуси
През 2023 г. регистрациите на електрически автобуси в ЕС се увеличават с 39,1% до 5166 броя, което съответства на 15,9% пазарен дял. Испания води с впечатляващия ръст от 269,7%, следвана от Италия (+253,4%) и Германия (+29,3%).
Хибридно-електрическите автобуси също отчитат положителна динамика в края на годината, отбелязвайки ръст от 115,1%, с което почти удвояват пазарния дял от 7,1% на 12,8% в сравнение с 2022 г. Основен принос тук имат основните пазари, където се търгуват най-големите обеми – Франция, която отчете ръст от 221,3%, Испания (+ 172,4%) и Германия (+37,5%).
Въпреки нарастващата популярност на автобусите с алтернативно захранване, дизелът запазва най-голям пазарен дял - 62,3%.
В доклада на АСЕА липсват данни за продажбите на автобуси в България за разглежданата година.
преди 9 месеца До: RoyBatty ... duckduckgo - колко зарядни станции за електромобили има в България ... ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца Ще се радвам да публикувате данни за броя зарядни станции в България и переспективите да достигнем 1% от средното за Европа скоро отговор Сигнализирай за неуместен коментар