България е лидер по ръст при продажбите на нови коли в Европейския съюз (ЕС) през 2023 г., като голяма част от търгуваните обеми принадлежат на сегментите на бензина и дизела, става ясно от данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА), хвърлящ светлина върху пазара в региона през изминалата година.
През 2023 г. продажбите на нови коли в България се увеличават с 31,5% до 37 724 броя спрямо отчетените година по-рано 28 680 броя. Хърватия и Белгия се нареждат съответно на второ и трето място по увеличение на продажбите в блока със съответно 31,3% и 30,1% ръст за годината.
България записва и силен край на 2023 г. като отчита 55,5% увеличение на продажбите през декември до 3123 броя спрямо 2009 броя за предходната година, подкрепена от големите ръстове в сегмента на бензина и дизела.
Въпреки че през декември пазарът на автомобили в ЕС се сви с 3,3% до 867 052 продадени нови леки коли – първото понижение за региона след 16 последователни месеца на растеж – общите продажби за цялата 2023-та година се увеличават с 13,9% спрямо 2022 г. до около 10,5 млн. превозни средства, изтъква АСЕА.
Обеми на продажби на нови коли в ЕС през последните 12 месеца. Източник: АСЕА
За първи път електромобилите успяват да задминат по пазарен дял дизеловите модели в една пълна година, представлявайки 14,6% от общите продажби в блока.
Всички пазари в ЕС отбелязаха ръст на продажбите през изминалата година с изключение на Унгария, където регистрациите се понижават с 3,4%. Двуцифрени увеличения са отчетени на повечето пазари, включително на три от най-големите: Италия (+18,9%), Испания (+16,7%) и Франция (+16,1%). Междувременно Германия записва по-скромно увеличение от 7,3% на годишна база, повлияно от по-слабото представяне през декември.
Разпределение по пазарен дял
Напълно електрическите автомобили се утвърждават на трето място по популярност в Европа през 2023 г., изпреварвайки дизела. Само през декември техният пазарен дял достига 18,5%, а за цялата година – 14,6%. Дизеловите модели остават на четвърто място с дял от 13,6% за 2023 г. Бензиновите автомобили запазват лидерската си позиция с дял от 35,3%, следвани от хибридите, които представляват 25,8% от общите продажби за годината.
Разпределение на видовете задвижване по пазарян дял в ЕС. Източник: АСЕА
В България бензинът води по пазарен дял със 76,3%, следван от дизела с 16% и електромобилите с 4,8%. Хибридите представляват едва 1,8% от пазара, докато делът на плъгин хибридите достига 0,9% от общите продажби през 2023 г.
Разпределение на видовете задвижване по пазарян дял в България. Източник: АСЕА
Екологични автомобили
През последния месец на миналата година регистрациите на електромобили в България се увеличават с 39,3% до 156 броя спрямо 112 броя за същия месец на 2022 г., като страната ни се противопоставя на низходящата тенденция на по-широкия европейски пазар.
За цялата година регистрациите на електромобили в България растат със 119,3% до 1816 броя спрямо 828 броя за предходната година. Само осем страни в целия ЕС отчитат трицифрен растеж на продажбите на този вид задвижване.
През декември продажбите на изцяло електрически автомобили в ЕС се понижават за първи път от април 2020 г. (по време на пика на пандемията от COVID-19), спадайки с 16,9% до 160 700 превозни средства. Това намаление може да се дължи на сравнително стабилното представяне през декември 2022 г. и значителния спад в Германия (-47,6%), най-големият пазар за това задвижване. Въпреки това, общият обем за цялата 2023 г. надхвърли 1,5 милиона броя, отразявайки значително увеличение от 37% в сравнение с обемите за 2022 г.
Продажбите на хибриди в България се увеличават през декември с 53,8% до 40 броя спрямо 26 броя година по-рано. За цялата 2023 г. регистрациите на този вид задвижване на българския пазар растат със 79,5% до 693 броя спрямо 386 броя за 2022 г. Страната ни е лидер в ЕС по растеж при продажбите на този вид задвижване за годината.
През декември новите регистрации в ЕС на хибриди растат с 26%, водени от големите увеличения на три от четирите най-големи пазара: Германия (+38%), Франция (+32,6%) и Испания (+24,3%). Това допринася за кумулативно увеличение от 29,5% през 2023 г. до общо 2,7 млн. хибридни превозни средства – една четвърт от европейския пазар.
Регистрациите на плъгин хибриди в България през декември отчитат ръст от 50% до 24 броя спрямо 16 броя година по-рано. За цялата 2023 г. обемите нарастват със 151,8% до 355 броя спрямо 141 броя за 2022 г. И тук страната ни е първа по ръст в ЕС, въпреки че обемите остават скромни в сравнение с други пазари.
За разлика от тях плъгин хибридите завършват годината с низходяща тенденция, отчитайки спад в ЕС от 40,2% до 71 546 броя през декември. Оказаха се недостатъчни, за да компенсират общия спад увеличенията на някои пазари - Белгия (+19,7%) и Франция (+17,3%) – тъй като основният пазар за този вид задвижване, Германия, записа спад от 74,4%. В резултат на това годишните продажби на плъгин хибридите се свиват със 7% спрямо 2022 г. при пазарен дял от 7,7%.
Продажби на нови леки коли в Европа през 2023 г. Източник: АСЕА
Бензинови и дизелови автомобили
Продажбите на нови бензинови коли в България растат през декември с 55,7% до 2366 броя спрямо 1520 броя година по-рано. За цялата 2023 г. регистрациите на този вид задвижване на родния пазар отчитат увеличение от 31,1% до 28 800 превозни средства спрямо 21 974 превозни средства през 2022 г. Както за декември, така и за цялата миналата година България е лидер по ръст при продажбите на бензинови автомобили в ЕС.
През декември пазарът на бензинови автомобили в ЕС се увеличава с 5,1%, подкрепен от силното търсене на ключови пазари като Италия (+24,9%) и Германия (+16,1%). Това осигурява общи годишни обеми от около 3,7 млн. превозни средства, което представлява ръст на годишна база от 10,6%.
Регистрациите на нови дизелови коли в България през декември растат с 59,4% до 534 броя спрямо 335 броя година по-рано. Страна ни е първа в блока по ръст на продажбите на този вид задвижване през последния месец на миналата година. За 2023 г. продажбите се увеличават с 13,32% до 6032 броя спрямо 5330 броя през 2022 г.
Пазарът на дизелови автомобили обаче продължава низходящата си траектория през декември, свивайки се с 9,1%. Този спад беше особено очевиден на няколко ключови пазара, включително на три от най-големите: Испания (-26,5%), Франция (-22,2%) и Италия (-19,7%). Германия обаче се отклони от тази тенденция с 10,3-процентен ръст. През 2023 г. продажбите на дизелови автомобили достигат 1,4 млн. превозни средства, което съответства на пазарен дял от 13,6% - понижение спрямо отчетените година по-рано 13,6%.