Много от държавните стимули както в САЩ, така и в Европа се опитват да вдъхновят населението и да осъществят енергийния преход и да увеличат продажбите на електромобили, коментира в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria Ченги Лин, професор по стратегии и водещ експерт по цифрова трансформация. Според него всички директори в индустрията трябва да разберат, че историята на китайските електромобили не е плод на политика, а на иновацииq и цитира анализ на BYD, според който те работят за средностатистическия човек в страната – например работата им с компаниите за таксита.
Ченги Лин посочи, че през последното тримесечие на миналата година BYD надмина Tesla като производител, а през 2023 г. в общите продажби на електромобили надмина повечето експортни компании. „Три са основните причини BYD да е победител – данъчните стимули, китайският пазар и контролът върху батериите. Тези фактори обаче, не са напълно достатъчни за обяснение на разликите. Водещото тук е, че BYD е иноватор в основната технология, но и в основния продукт“, подчерта професорът.
Той напомни, че първоначално BYD започват иновациите в друга индустрия – електроавтобуси, докато конкурентите им – с велосипеди. „Това, което е помогнало на компанията отвъд държавната помощ, за да накарат потребителите да купуват и потребяват BYD, е съсредоточаването върху основната технология, а именно батериите и се научават как да прилагат това в автомобилите“, обясни експертът.
По думите му BYD започва като компания, която произвежда батерии, а през 1997 г. тя се превръща в един от големите производители на батерии за мобилни телефони, а през 2002 г. вижда потенциала на пазара на електромобили. „По онова време се смята, че цената на батерията ще представлява една трета от стойността на автомобила и това ще бъде базовата технология. Ето защо директорът на BYD започва да проучва възможностите за създаване на батерии“, разкри Ченги Лин.
Според професора едно от предимствата на BYD е еволюцията на самата технология. Другото голямо предимство е по отношение на цената – когато една технология стане масова, то тогава цената пада. Това дава привилегия не само по отношение на разходите за батериите, но и за средните китайски електромобили, които струват два пъти по-евтино от Tesla. По този начин Китай и неговите производители получават огромна преднина на еволюцията на технологията, иновациите и цените.
„Китайските производителите са печеливши в момента. Ако разгледаме мястото на пазара, китайските автомобили имат голямо предимство, но трябва да гледаме и отвъд цената. Големият въпрос е как успяват да увеличат качеството на батериите и да намалят тяхната себестойност. BYD започва с автобусите, а когато се произвежда батерия за тях, тя трябва да е по-мощна. Това изисква батериите да имат по-достъпни цени, по-бързо зареждане и по-голям пробег. Чрез тези иновации те модернизираха технологиите, а цената е следствие от тях“, отбеляза професорът.
Той изтъкна значението „отпечатъка“ на управителите върху компаниите BYD и Tesla. „Директорът на BYD Уанг Чуанфу произхожда от скромно семейство, което подсилва позицията му в компанията, чието име означава „Изградете мечтите си“. Как да разбере нуждите на средностатистическия човек и да му донесе полза от тази технология – това са въпросите, които си задава Чуанфу. Това е обратният образ на Мъск, който идва от богато семейство“, направи сравнение експертът и допълни, че двамата играят две много важни, но различни роли в развитието на електромобилите.
Целия коментар може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "В развитие" може да намерите тук.
преди 10 месеца Ще ме извинява Ченги Лин, но може да си яде ушите.BYD действително са читави, но без политика и огромните държавни стимули щяха да станат такава компания на върба в сряда. отговор Сигнализирай за неуместен коментар