Tesla Inc. ще спре по-голямата част от производството на автомобили във фабриката си край Берлин от 29 януари до 11 февруари, позовавайки се на липса на компоненти поради промени в транспортните маршрути заради атаките срещу кораби в Червено море, съобщава Ройтерс.
Частичното спиране на производството е доказателство, че кризата в Червено море, отприщена от подкрепяните от Иран бунтовници хути, атакуващи кораби в знак на солидарност с палестинската ислямистка групировка „Хамас“, която се бори с Израел в Газа, е засегнала най-голямата икономика в Европа.
Американският производител на електрически превозни средства е първата компания, която обявява прекъсване на производството поради проблемите в Близкия изток. Много компании, включително Geely, вторият по големина производител на автомобили в Китай по обем на продажби, и шведската компания за обзавеждане на дома Ikea вече предупредиха за забавяне на доставките.
„Въоръжените конфликти в Червено море и свързаните с тях промени в транспортните маршрути между Европа и Азия през нос Добра надежда също оказват влияние върху производството в Грюнхайде“, признава Tesla. „Значително по-дългото време за транспортиране създава празнина във веригите на доставки“, добавя компанията, ръководена от милиардера Илон Мъск.
Анализаторите очакват, че други автомобилни производители също могат да пострадат от конфликта в Червено море.
„Разчитането на толкова много ключови компоненти от Азия, и по-специално от Китай, потенциално би създало проблеми във веригата на доставки на всеки производител на автомобили. Tesla разчита в голяма степен на Китай за компонентите на батериите, които трябва да бъдат транспортирани до Европа през Червено море, рискувайки прекъсване на производството“, коментира Сам Фиорани, вицепрезидент на AutoForecast Solutions, който проследява автомобилните вериги на доставки и производството.
Прекъсването притиска допълнително Tesla в момент, когато тя се намира в разгара на спор с шведския профсъюз IF Metall относно осигуряването на колективен трудов договор, предизвиквайки стачки от солидарност от множество синдикати в скандинавския регион.
Промяна в маршрута на товарните кораби, които заобикалят Червено море през нос Добра надежда в Южна Африка. Източник: Ройтерс
Компанията съобщи в четвъртък, че производството в Грюнхайде ще бъде възобновено изцяло на 12 февруари. Тя не отговори на молбата на Ройтерс за допълнителни подробности за това кои компоненти липсват или как ще се възстанови производството дотогава.
Атаките на подкрепяните от Иран хути принудиха най-големите корабни компании в света да заобикалят Суецкия канал, най-удобния и кратък морски път от Азия до Европа, който представлява около 12% от световния морски трафик.
Оператори на транспортни кораби като Maersk и Hapag-Lloyd изпращат своите плавателни съдове на по-дълги и по-скъпи пътувания около нос Добра надежда в Южна Африка.
Датската Maersk заяви в петък, че очаква ситуацията да се запази в обозримо бъдеще.
Заобиколният маршрут увеличава с около 10 дни времето за транспорт от Азия до Северна Европа и с около 1 млн. долара разходите за гориво.
В сектора на електрическите превозни средства производители на автомобили и анализатори в Европа предупредиха през последните месеци, че продажбите не растат толкова бързо, колкото се очакваше първоначално, като някои компании намалиха цените в опит да стимулират търсенето, помрачено от икономическата несигурност.
преди 11 месеца друга е причината, но сега имат удобно оправдание отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца Тоя които е дал тая карта няма и грам представ Минаването през Суетският канал може да отнеме повече от 10 дни (чака се) също се плаща и такса Разликата в разхода не е кой знае каква а в много от случайте никаква отговор Сигнализирай за неуместен коментар