Мечите залози срещу китайския производител на електрически превозни средства BYD Co. скочиха до най-високото си ниво от септември, отразявайки притесненията, че ръстът на продажбите може да се забави, тъй като конкуренцията се засилва, пише Bloomberg.
Късите продажби на акции на BYD представляват около 5,5% от всички книжа на компанията, които се търгуват свободно на борсата в Хонконг към 1 януари, става ясно от данни на IHS Markit. Съотношението put-call се повишава през последния месец, което предполага нарастващ песимизъм сред трейдърите на опции, въпреки че компанията достави повече електромобили от Tesla Inc. през четвъртото тримесечие.
BYD се счита за лидер на китайския пазар на електромобили – най-големият в света – и позиционирането предлага моментна снимка на нарастващите опасения относно перспективите на сектора. Насрещните ветрове се увеличават, тъй като Пекин изпитва проблеми при осигуряването на старт на растежа, докато конкуренцията се нажежава, като брокерската фирма UOB Kay Hian прогнозира, че ръстът на продажбите на електромобили в страната ще намалее наполовина до 17% през 2024 г.
„Има опасения относно импулса на растеж на BYD тази година предвид високия базов ефект от 2023 г. и слабото потребителско търсене на фона на предизвикателната икономическа среда в Китай“, коментира Анди Уон от LW Asset Management Advisors Ltd.
Продажбите на автомобили на BYD се очаква да се увеличат с 24% тази година до 3,7 млн. броя, след като нараснаха с над 60% през 2023 г., сочат данни, събрани от Bloomberg. Над 150 нови модела са планирани да бъдат пуснати в Китай през 2024 г., от които 80% ще бъдат електрически превозни средства, посочва HSBC Qianhai Securities Ltd.
Предизвикателната перспектива тежи върху акциите на BYD, като книжата ѝ поевтиняха с 16% от средата на ноември, представяйки се по-слабо от тези на по-малкия конкурент Li Auto Inc., които загубиха 12% от стойността си.
Броят на акциите на BYD, продадени на късо, расте до тримесечен връх. Източник: Bloomberg
Анализаторите очакват BYD да се сблъска с нарастваща конкуренция в лицето на компании, включително такива, които използват възможностите, предоставени от производителя на смартфони Huawei Technologies Co.
Въпреки че BYD постигна целта си за продажби от 3 млн. превозни средства за 2023 г., ключовият въпрос сега е дали може да продължи да предлага отстъпки на дребно, за да стесни разликата между нивата на директните продажби и тези, направени от дилъри, особено на фона на нарастващата конкуренция от страна на технологичните фирми, пишат анализатори на Morgan Stanley. Въпреки това неотдавнашният спад в цените на лития и устойчивото търсене в чужбина може да позволи на компанията да предложи по-агресивни промоции през 2024 г., добавят те.
„Като се има предвид засилената местна конкуренция от други китайски производители на електромобили, особено многобройните лансирани модели от марки, използващи технологии на Huawei, инвеститорите стават консервативни по отношение на устойчивия марж за BYD“, коментира Сиадон Бао, фонд мениджър в Edmond de Rothschild Asset Management.