Съперничество с BYD
Може да е само една десета от размера на Tesla Inc. по отношение на пазарна капитализация, но BYD успя да се превърне в най-големия производител на електромобили в света.
За мнозина китайската компания все още остава малко позната автомобилна марка, натрупала популярност най-вече от публикации в новинарските бизнес сайтове, цитиращи инвестицията на Уорън Бъфет от 2008 г., пише Bloomberg.
И все пак огромният обем на продажбите на BYD в Китай, съчетан с нарастващия брой доставки в чужбина, осигуряват на компанията първото място на глобалния пазар на електромобили през четвъртото тримесечие, отнемайки по този начин короната от главата на Tesla.
Този крайъгълен камък обаче подценява нарастващата мощ на BYD. Добавете камиони, автобуси и плъгин хибриди, които използват бензинови двигатели, за да разширят своя пробег, и общите продажби на BYD са със 75% по-високи от броя на автомобилите на компанията, задвижвани изцяло с батерии. Общият обем на продадените от концерна превозни средства през четвъртото тримесечие достига 918 807 броя.
По-важното е, че по почти всеки финансов показател китайската компания или напредва, или изпреварва американския си съперник - с поглед, който вече е насочен към по-широката автомобилна индустрия.
Класация на автомобилните компании по възвръщаемост на собствения капитал (ROE). Източник: Bloomberg
Въпреки че много конкуренти изпитваха трудности на фона на вълната от ценови намаления, която заля електромобилния сектор през последната година, BYD просперира. За разлика от Tesla, която има зад гърба си години на загуби, преди да достигне рентабилност през 2019 г., тя почти никога не е регистрирала отрицателни оперативни резултати – и през третото тримесечие беше на косъм да достигне печалбата на Tesla от 1,76 млрд. долара.
Притежавайки собствена верига на доставки на батерии и фокус върху по-евтини клетки, които залагат на желязо и фосфат, компанията успя да повиши маржа, въпреки че разходите ѝ за материали нарастват.
Това се изразява в по-добри от средните за индустрията финансови резултати. Повечето китайски автомобилни компании представиха скромна едноцифрена възвръщаемост на собствения капитал, което не дава на акционерите причина да предпочетат акциите им пред корпоративни облигации с инвестиционен клас, които носят 5,8% доходност. BYD, от друга страна, генерира печалби, които са довели до най-добрата възвръщаемост на капитала сред големите производители на автомобили в световен мащаб.
Възвръщаемостта на инвестирания капитал, метрика, която показва колко успешна е компанията в генерирането на печалби от своята база активи, също е най-голямата сред производителите на автомобили за масовия пазар в световен мащаб и расте постоянно през последните 18 месеца, за да изпревари тази на Tesla.
Според някои анализатори обаче BYD се е разраснала твърде бързо. Въпреки че изпревари Honda Motor Corp., Toyota и Volkswagen AG, за да грабне короната като най-продавана марка в Китай, нейните превозни средства не се продават точно като топъл хляб при дилърите: има 1,91 коли, които се намират в инвентара на търговците за всеки автомобил, който е продаден през ноември - число, което е нараснало от 1,04 година по-рано, въпреки че цените спаднаха с около 6,2%. Това е много дори по стандартите на китайската индустрия, която е измъчвана от свръхпредлагане, и предполага намаляване на апетита на потребителите към превозни средства.
Това е малък минус на фона на изобилието от положителни показатели, с които BYD вече може да се похвали – и ако смятате, че скучните коли нямат бъдеще, струва си да си припомните, че най-продаваният четириколесен автомобил в историята е Toyota Corolla.
BYD вече гледа далеч отвъд Китай, като една на всеки 10 от нейните коли намира купувач в чужбина през декември в сравнение с една на всеки 40 през юли 2022 г.
Миналия месец производителят на електромобили обяви, че ще строи нова монтажна фабрика в Унгария, а според съобщенията BYD обмисля и друга в Мексико.
Подобни инвестиции създават паралели с японските и южнокорейските производители на автомобили, които заобикалят протекционистките мита от 80-те години на миналия век, като изграждат заводи на ключови пазари.
Ако сегашната ѝ посока се задържи, сравнително малко известният статут на BYD извън Китай е напът да се промени драстично. След години ще погледнем назад към 2024 г. като годината, в която BYD се присъедини към редиците на Tesla, Hyundai, Toyota, Volkswagen и Ford като марки, които успяват да превземат света.
преди 10 месеца Според мен, тези коли ще помогнат на китайското правителство с разузнаването - забранявай! отговор Сигнализирай за неуместен коментар