Американският производител на захранвани с батерии автомобили Tesla Inc. отчете рекорден брой доставки на електромобили през четвъртото тримесечие на 2023 г., надхвърляйки пазарните прогнози, като по този начин постигна целта си за продажбите за цялата година, пише Ройтерс.
Въпреки това компанията отстъпи мястото на водещ производител на електромобили на китайския конкурент BYD Co.
В периода октомври-декември Tesla е доставила 494 989 превозни средства, докато подкрепената от Уорън Бъфет BYD е продала общо 526 409 електромобила.
Въпреки че ръстът в продажбите на американския автомобилен производител в края на годината му помогна да достави общо 1,8 млн. автомобила през миналата година, той не достигна амбициозната цел на главния изпълнителен директор Илон Мъск за продажби от 2 млн. автомобила.
Ако все пак погледнем целогодишното представяне, Tesla продължава да води на BYD при доставките. Китайската марка е продала около 3,02 млн. електромобила, от които обаче 1,4 млн. представляват плъгин хибриди – превозни средства, които разполагат с двигател с вътрешно горене.
Доставките на BYD показват, че намаленията на цените работят за китайската компания, споделя Сузана Стрийтър, пазарен анализатор в Hargreaves Lansdown. „Борбата ще навреди на маржовете и на двете компании, но BYD силно вярва, че това е цена, която си струва да се плати, за да се увеличи пазарният дял и признанието“, добавя тя.
BYD настига Tesla при продажбите, но все още остава далеч от американската марка по отношение на пазарната капитализация. Източник: Bloomberg
Tesla наблегна на ценовите отстъпки и предложи стимули като шест месеца безплатно зареждане на бързи зарядни станции, ако клиентите се съгласят да им бъде доставено поръчаното превозно средство до края на декември, в опит да увеличи продажбите, преди някои версии на нейния компактен седан Model 3 да изгубят достъп до федералните данъчни стимули на САЩ през 2024 г.
Това помогна на Tesla да отчете 11% ръст спрямо предходното тримесечие и надхвърли очакванията за доставки от 473 253 превозни средства според анкета на LSEG сред 14 анализатори.
Базираната в Остин компания произведе рекордните 494 989 електромобила през тримесечието след спиране на монтажната дейност по-рано през годината, за да надстрои производствените линии, като общото производство през 2023 г. достига 1,85 млн. коли.
Числата относно доставките на Tesla са „много, много, много по-добри от тези на местните американски автомобилни компании“, коментира Гари Брадшоу, портфолио мениджър в Hodges Capital, акционер на Tesla.
По-малкият съперник на Tesla в САЩ, Rivian, също представи данни за своите доставки във вторник, като компанията изостана от пазарните оценки на фона на забавеното търсене на електромобили.
По-мудните темпове на продажба принудиха традиционните производители, включително Ford и General Motors, да заемат по-предпазлива позиция по отношение на плановете си за електрификация.
Tesla също е изправена пред засилен контрол от страна на регулаторите относно своята технология за автономно управление, като компанията започна през декември сервизна акция, засягаща повече от 2 милиона превозни средства, за да инсталира нови предпазни мерки в своята усъвършенствана система за подпомагане на водача Autopilot.
Consumer Reports – влиятелна американска група с нестопанска цел, която извършва обширни прегледи на автомобили, кухненски уреди и други стоки – заяви, че нейната предварителна оценка предполага, че актуализацията на софтуера за отстраняване на проблеми не е достатъчна, за да предотврати злоупотреба и разсейване от страна на водача.
Продажбите на електромобили на BYD извън Китай продължават да растат. Източник: Bloomberg
Федерални стимули
Някои анализатори казват, че Tesla може да се окаже принудена да продължи с намаляването на цените, което започна през януари миналата година, за да поддържа търсенето, след като краят на данъчните стимули съгласно Закона за намаляване на инфлацията (IRA) тласна нагоре продажбите през четвъртото тримесечие.
„Може да се наложи Tesla да намали допълнително цените, особено за превозно средство като версиите на Model 3, които загубиха достъп до федерална подкрепа“, изтъква Сет Голдщайн, пазарен стратег в Morningstar.
Вариантите със задно предаване и дълъг пробег на Model 3 вече нямат право на федерална помощ в размер на 7500 долара от началото на тази година, тъй като влизат в сила актуализирани изисквания за снабдяване с материали за батерии съгласно IRA.
Голдщайн обаче смята, че повечето от намаленията на цените са в отговор на по-високите лихвени проценти от Федералния резерв на САЩ, така че Tesla може да поддържа цените, ако разходите по заеми започнат да спадат.
Електрическите Model 3 и Model Y представляват 461 538 броя от общите доставки на Tesla през тримесечието, а останалите модели съставляват останалите около 23 хил. броя.
Компанията не предоставя данни за доставките на пикапа Cybertruck за този период.
преди 10 месеца Според мен, тези коли ще помогнат на китайското правителство с разузнаването - забранявай! отговор Сигнализирай за неуместен коментар