Tesla оглави продажбите на автомобили в Норвегия за трета поредна година през 2023 г., увеличавайки преднината си пред конкурентите си въпреки продължаващия конфликт между американския производител на електрически превозни средства и мощните профсъюзи в скандинавския регион, съобщава Ройтерс.
Почти пет от всеки шест нови автомобила, продадени в Норвегия миналата година, са били захранвани само с батерии, а делът на Tesla от общия пазар се е повишил до 20% от 12,2%, показват данни за новите регистрации, публикувани във вторник.
Електрическите превозни средства представляват 82,4% от продадените нови превозни средства през 2023 г. спрямо 79,3% през 2022 г., съобщи Норвежката федерация на пътищата (OFV).
Стремейки се да стане първата страна, която ще сложи край на продажбата на бензинови и дизелови автомобили до 2025 г., произвеждащата петрол Норвегия освобождава изцяло електрическите превозни средства от много данъци, наложени на конкурентите с двигатели с вътрешно горене, въпреки че през 2023 г. бяха въведени някои налози.
Tesla е изправена пред негативна реакция от страна на синдикати и пенсионни фондове в скандинавския регион, тъй като автомобилният производител отказва да приеме искане на шведски механици за права на колективно договаряне, покриващи заплати и други условия.
В резултат на това шведски докери, шофьори на камиони, пощенски служители, електротехници, чистачи и други отказват да обслужват Tesla и си спечелиха подкрепата от синдикати в Норвегия, Дания и Финландия, които помагат да се блокира вносът на автомобили Tesla в Швеция.
Все пак няма признаци, че конфликтът вреди на продажбите на Tesla в Норвегия, казва Кристина Бу, ръководител на норвежката Асоциация на електрическите автомобили (EV Association).
„Не виждаме сигнали, показващи това“, казва Бу пред Ройтерс.
Най-големите марки по пазарен дял след Tesla са Toyota с 12,4% спрямо 8,0% миналата година и Volkswagen с 10,8%, което е спад от 11,6%.
Model Y на Tesla – кросоувър SUV от среден размер, продаващ се на дребно за 452 хил. норвежки крони (44 250 долара), отново е бил най-популярният модел на годината, изпреварвайки електрическия ID.4 на Volkswagen и Skoda Enyaq.
Според Бу пазарният дял на електрическите автомобили може да нарасне до 95% през 2024 г., година преди да бъде постигната целта на парламента от 100%.
„Това е голям скок, но сме имали подобен скок и преди, от 2021 до 2022 г., когато отбелязахме скок от почти 15 процентни пункта, така че мисля, че можем да го постигнем през 2024 г.“, казва Бу.
Moller Mobility Group, най-големия търговец на дребно на автомобили в Норвегия, който продава марките Volkswagen, Audi и Skoda, прогнозира, че електромобилите ще държат 90% пазарен дял през 2024 г., оставяйки "много работа" за постигане на целта за 2025 г.
Tesla не е отговорила веднага на искане за коментар относно продажбите си в Норвегия.
В норвежката столица Осло повече от една трета от частните коли в града вече са изцяло електрически – ниво, което може да достигне 50% през следващите две години, прогнозира Бу.
Но въпреки че шумът и замърсяването на въздуха са намалели, не всички са доволни. Някои собственици на електрически автомобили се оплакват от липсата на улични точки за зареждане и твърдят, че настоящите политики са в полза на онези, които могат да си позволят собствени станции.
„Електрическата кола трябва да бъде реална опция за всеки..., без значение дали живеете в сграда с паркинг, или без паркинг“, казва жителката на Осло Ингер Софи Финч.
преди 11 месеца До: zelka007 като цяло, колегата има вид на интелигентен... но незнам как тая опорка е успяла да влезе в главата му.... гледам че е постоянен в хейта към електричите, разбира се без аргумент! ... пробега на всички вече е достатъчен, остава да по оптимизират производството и да свалят още малко цените и всичко ще си дойде на място от самосебе си. Другите оптимизации (по самия автомобил) за следващите десетилетия.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: khao ... мани , те (норвежците) продължават да не четат форума и остават незнаещи , купуват ти казвам ... :))) ... м/у другото Megane E-Tech има батерия с пробег 470км , пежото е-2008 сувчето има батерия с пробег 400км , нисанчето leaf има батерия с пробег 350км ... и това са обикновени коли за по 50-70к !! зареждат се на бърза зарядна от 50кВт от 20 до 80% за около 40мин . не гледам некой от луксозните марки дето имат батерии с пробег по над 500-600км , мерджаната е 700км пробег ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: evlogi Добре го измука от пръстите, ставаш за политкомисар и ти, хахахаха :):) като те чете човек ще рече че и бензина им е без пари, нопонеже тока е още по без пари и затова лицемерничат!! чети си екселите и не се занимавай с технически неща, ич ги не вдеваш... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца Ако искам да обясня на някой марсианец какво означава лицемерие на държавно ниво, ще го заведа в Норвегия.Не ги обвинявам , разбира се, изцяло в техен интерес е да изнасят максимално количество петрол, особено при наличието на изобилие от евтина електроенергия от многобройните ВЕЦ ове в страната. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца .... а тук един плоскоземец разправяше че електричките не виреели на студ, щото батерията спихвала или се палела..... ти да видиш, норвежците незнаели! :D:D отговор Сигнализирай за неуместен коментар