Администрацията на американския президент Джо Байдън обсъжда повишаване на митата върху вноса на някои китайски стоки, включително електрически превозни средства, в опит да подкрепи американската индустрия за чиста енергия срещу по-евтиния китайски износ, съобщава Wall Street Journal, цитирайки източници, запознати с темата.
Представители на Белия дом, отдавна разединени по отношение на търговската политика, оставиха в сила митата от епохата на Тръмп върху китайски стоки на стойност около 300 млрд. долара. Сега представители на администрацията и някои министерства отново се фокусират върху митата с оглед на приключването на дългосрочния преглед на налозите в началото на следващата година.
Китайските електромобили вече подлежат на 25-процентни мита, което успешно попречи на субсидираните китайски марки да навлязат на американския пазар. Повишаването на тази налози вероятно няма да има незабавно въздействие върху потребителите в САЩ.
Други цели за потенциални увеличения на митата са китайските соларни продукти и батериите за електромобили, добавят източниците. Въпреки че САЩ сега основно внася соларни продукти от страни от Югоизточна Азия, Китай остава важен доставчик на електромобилни батерии.
Повишаването на някои мита може да позволи на Байдън да сигнализира, че ще действа твърдо спрямо Китай на фона на предстоящите президентски избори в САЩ през 2024 г., на които може отново да се изправи срещу Доналд Тръмп.
Администрацията на Байдън също така обмисля намаляване на митата върху някои китайски потребителски продукти, които не се приемат за стратегически важни, изтъкват източниците.
Белият дом все още не е взел окончателно решение за митата. Предишните вътрешни дискусии за коригиране на налозите върху китайските стоки приключиха без никакви промени. Говорители на Службата на търговския представител на САЩ и Съвета за национална сигурност отказаха коментар.
Разговорите зачестиха напоследък, тъй като сред американските политици нарастват опасенията относно китайския износ на екологични продукти, който залива световните пазари, докато икономиката на Китай буксува. Администрацията на Байдън се тревожи, че американските компании, дори със защитата на съществуващите мита и новите субсидии, няма да могат да се конкурират с производството на Китай.
„Китай е решен да доминира на пазара на електрически превозни средства, като използва нелоялни търговски практики, но аз няма да им позволя. Обещавам ви“, заяви Байдън през ноември пред стачкуващи членове от профсъюза United Auto Workers.
Сегашният натиск за повишаване на някои мита представлява промяна в отношението спрямо предишни кръгове на дискусии относно налозите, когато разговорите бяха фокусирани върху това дали да бъдат намалени. Някои политици, като министъра на финансите Джанет Йелън, преди това настояваха за намаляване на някои мита, твърдейки, че те не постигат стратегическата си цел. Тези политици виждаха в намаляването на митата и опция за борба срещу ускорената инфлация през 2022 г.
Търговският представител на САЩ Катрин Тай, наред с други държавни служители, се опита да запази митата в сила, за да поддържа натиска върху Пекин.
Повишаването на митата върху китайския износ може да усложни усилията на САЩ за стабилизиране на отношенията с Пекин, което накара администрацията на Байдън да отмени налозите от епохата на Тръмп.
„Стабилизиращият импулс в отношенията между САЩ и Китай не трябва да бъде нарушаван от вътрешната политика. САЩ призоваваха да се остави пазарът да реши. Защо трябва да обърне курса сега?“, пита Сие Фън, посланик на Китай в САЩ.
Търговията с Китай бързо се очертава като основен проблем в президентската надпревара през 2024 г. Тръмп превърна преследването на Китай в основен въпрос по време на своето президентство и по време на предизборната си кампания той твърди, че стремежът на Байдън към чиста енергия в крайна сметка ще облагодетелства Китай.
Робърт Лайтхайзър, който ръководеше търговската политика на САЩ по време на администрацията на Тръмп и съветваше бившия президент, поддържа връзка с републиканците в Конгреса по въпросите на търговията. Свидетелствайки пред специалната комисия към Камарата на представителите по-рано тази година, той призова САЩ да повишат митата върху китайския внос.
При администрацията на Байдън САЩ се стремят да помогнат на американските компании да се конкурират по-успешно с Китай, който доминира в много сектори, свързани с чистата енергия. Законът за намаляване на инфлацията (IRA) предлага стимули за компании, които произвеждат стоки без участието на Китай.
Електрическите автомобили попадат във фокуса на тези усилия. САЩ забраниха на електромобилите, оборудвани с батерии, чиито материали са свързани с Китай, да отговарят на изискванията за потребителска субсидия от 7500 долара. Но американските служители се страхуват, че местните автопроизводители не могат да се конкурират без известно сътрудничество с китайските компании.
Администрацията оформи правилата за субсидиране по начин, който оставя място на американските автомобилни марки да работят с китайски партньори, които развиват бизнес в САЩ или в трети страни, за производството на батерии.
Някои автомобилни производители и членове на Конгреса се притесняват обаче, че тези субсидии, заедно със съществуващите мита, може да не са достатъчни, за да защитят американския пазар от сравнително евтините китайски електромобили. Китай вече е един от най-големите износители на автомобили в света и неговите електромобили имат ценово предимство пред конкуренцията. Европейският съюз наскоро започна разследване на китайските субсидии за електромобили, като оценката в крайна сметка може да завърши с налагане на наказателни мита.
преди 10 месеца Китайските автомобили .До сега печелиха и то многократно продавайки колите си но това изглежда вече не може да продължи и са безпомощни срещу конкуренцията от страна на Китай. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца Китай е решен да доминира на пазара на електрически превозни средства, като използва нелоялни търговски практики, но аз няма да им позволя. Обещавам ви, заяви Байдън през ноември пред стачкуващи членове от профсъюза United *** Workers ""Но американските служители се страхуват, че местните автопроизводители не могат да се конкурират без известно сътрудничество с китайските компании."' Цивилизованият Запад е в истерия и търсят всякакви начини и причини за да затворят пазара си за Китайск отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца Опасни са китайците - с размах превземат автомобилните пазари. На ФАЩ им остава само да пъхaт пръти в колелото. :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца Бай Гън се опитва с чужда пита помен да прави. Ще се бори срещу Тръмп с неговата програма - ще строи стената с Мексико, ще мачка Китай, сега ако обещае да спре войната в украйна и да извади САЩ от НАТО и може да почерпи за победата още сега. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: evlogi ама няма абсолютно нищо общо между двете явления.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца Наближават избори и се оказва, че борбата на живот и смърт с климатичните промени и бързото навлизане на максимално количество възобновяеми енергийни източници и електрически автомобили не са чак толкова спешни... отговор Сигнализирай за неуместен коментар