Основателят и бивш главен изпълнителен директор на Nikola Corp. Тревър Милтън беше осъден на четири години затвор заради подвеждане на акционерите относно напредъка в разработките на производителя на електрически камиони, съобщава Bloomberg.
41-годишният Милтън беше осъден в понеделник от американския окръжен съдия Едгардо Рамос в Манхатън, повече от година, откакто съдебните заседатели го намериха за виновен за измама с ценни книжа и за невярно представяне на ключови подробности за развитието на продуктите и технологиите на Nikola. Той също така беше осъден да плати глоба от 1 млн. долара.
Прокурорите поискаха присъда „в съответствие“ с 11-те години, препоръчани от пробационните служители, като казаха, че е необходим дълъг срок на лишаване от свобода както за наказание на Милтън, така и за възпиране на други корпоративни ръководители от подобно неправомерно поведение. Според прокурорите измамата на Милтън е струвала на инвеститорите 660 млн. долара.
Милтън призова съдията да бъде осъден само на пробация, изтъквайки, че не е възнамерявал да заблуди инвеститорите и е допуснал грешки поради липса на опит.
„Не бях много опитен изпълнителен директор“, каза той.
Рамос позволи на Милтън да остане на свобода срещу гаранция, докато обжалва присъдата си. Милтън каза след произнасянето на присъдата, че вярва, че присъдата ще бъде отменена.
На журито му трябваха само няколко часа, за да осъдят Милтън през октомври миналата година след двумесечен процес, включващ показания от повече от десетима свидетели и доказателства.
Делото на Милтън изпъква сред случаите на измами с висши корпоративни служители, тъй като основателят на Nikola беше обвинен в разпространение на неверни данни чрез публични канали като YouTube, а не във финансови отчети или други корпоративни документи.
„Използвахте значителния си талант в социалните платформи, за да рекламирате компанията си по начин, който е крайно неверен“, изтъква Рамос при произнасянето на присъдата. „Това, което казахте отново и отново в множество медии, е погрешно и подвеждащо“.
Адвокатът на Милтън Марк Мукаси каза, че комуникациите на Милтън са били водени от неговата „истинска вяра“ в неговата компания, а не от алчност. „Това не беше престъпен опит да се възползваме от хората“, изтъква Мукаси, добавяйки: „Не е предварително подготвено или насочено към определени хора“.
Но прокурорът Джошуа Подолски посочи, че „не е важно“ дали Милтън иска да навреди на инвеститорите. „В крайна сметка това не го интересува“, изтъква обвинителят.
Nikola привлече инвеститори, нетърпеливи да намерят следващата Tesla, след като направи своя пазарен дебют чрез сливане с компания със специално предназначение (SPAC) през юни 2020 г. За известно време Nikola имаше по-висока пазарна капитализация от Ford Motor, осигурявайки на Милтън богатство от 4 млрд. долара.
Но скоро след това Bloomberg съобщи, че Милтън е преувеличил значително възможностите на един от първите прототипи на концерна, Nikola One, описвайки го като напълно функциониращо превозно средство, въпреки че камионът не може да се движи самостоятелно поради липса на части. Три месеца по-късно продавачът на късо Hindenberg Research публикува доклад, обвиняващ компанията в измама и лъжа относно технологията ѝ, което срина акциите ѝ.
Милтън се оттегли като изпълнителен председател през септември 2020 г.
Неговата присъда представлява победа за федералните прокурори в Манхатън, които обещаха да се справят с корпоративните злоупотреби, а присъдата му бива издадена малко повече от месец, след като съоснователят на FTX Сам Банкман-Фрийд беше признат за виновен в измама срещу инвеститори в криптоборсата.
По-рано Милтън поиска от Рамос да отмени присъдата, като се аргументира, че някои от инструкциите на съдията към журито са грешни и че един съдебен заседател е излъгал, за да влезе в панела. Предложението беше отхвърлено през август.
Милтън все пак остава вторият по големина акционер на Nikola и по-рано тази година призова за промени в ръководството на компанията, като се обърна към инвеститорите да отхвърлят подкрепените от компанията предложения за преизбиране на директори и разрешаване на издаването на нови акции.
преди 1 година Само за уточнение-не ставаше дума за е- камион с батерии, а за такъв с водородна горивна клетка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар